• Alekto

Moderskapsintyg

Nu har jag fått ett moderskapsintyg från BM, och det ska alltså lämnas till Försäkringskassan. Men det är ju bara en liten lapp, ska man i nte fylla i någon blankett kring det hela, eller ska man skicka in den lilla lappen som den är? Övertydliga svar emottages tacksamt, blir nervös av allt som har med blanketter, intyg och myndigheter att göra! TACK.

• Svar på tråden Moderskapsintyg
  • ebben

BM ska fylla i det som ska fyllas i.Det är nog bara ditt beräknade FD o typ dina personuppgifter!
    Sen ska det bara till FK.

• L och A

Du skickar bara in blanketten som den är till:

Försäkringskassans inläsningscentral
    839 88 Östersund

Sedan får du ett annat papper hemskickat till dig som du skall fylla i Inkomst uppgifter och när du vill ta ut föräldrapenning m.m.

• gullsvans

BM ska ha fyllt i den så det är bara till att lämna in den..vill dom något i från FK så hör dom av sig.

• L och A

Tror att man får Moderskapsintyget runt v. 20 av sin BM.
    Du får det oftast första besöket hos BM efter rutin UL.

• Pixy

Jag fick inget moderskapsintyg förrän på förlossningen när respektive barn var fött. Kanske hade fått om jag frågat efter det, men det gick bra iaf...vet inte vad man ska ha det till tidigare?!:) Pengarna från FK kommer fort iaf:)

• Pixy

jo, och när du skickat in intyget kommer det blanketter från FK.

• ebben

Då jag fick mitt 3e barn i dec-05 så fick jag ett både från BM,OCH ett från förlossningen.....
    MEN skickade inte in NÅT!? jag hade telefonkontakt m en från FK o hon sa att de var onödiga?
    Så jag kastade de bara på hennes inrådan-har fått papper o annat o FP ändå?!
    VET inte om det berodde på att jag "redan var i systemet" pga att jag fick 3e barnet då jag var mammaledig med 2a barnet!
    Han var bara 16 månader då 3an kom alltså........
    MEN jag kastade moderskapsintygen i alla fall??
    O allt har gått bra ändå-men visst är det konstigt?

• nenababe

Jag ringde i måndags (är i vecka 27 nu) och bad om det.

Är kanske olika när man får de beroende på var man bor.

Kram!

Nenababe med Skrutt
  • Alekto

Okej, tack så mycket för alla svar! Inte helt säker på att jag blev klokare, men jag skickar in intyget och hoppas på det bästa. Tack!

• 7barns mamma

Man får ett moderskapsintyg under graviditeten av sin BM som ska lämnas till FK. Sedan efter födseln får man ett intyg att man fött ett barn,det ska också lämnas till FK.

• Felicia78

jag fick reda opå idag att moderskapsintyg måste man be bm om att få. inget de bara delar ut. inte här iallfall.

• Alekto

Här i Södertälje får man det omkring v20, så jag har haft mitt liggandes ett tag nu.

Kan man lämna in det direkt till ett FK-kontor, eller måste man skicka det?

Svar på tråden Moderskapsintyg