• Jen76

Pravidel och gravid?

Någon som har/ haft höga prolaktin värden och lyckats blivit gravida.

Hur gjorde ni med medicinen?

Olika läkare säger olika

Sluta med den eller ej?

• Svar på tråden Pravidel och gravid?
  • Bella

hej

jag har ätiti pravidel innan jag blev gravid men fick sluta direkt när jag hade testat positivt och så redan andra månaden med pravidel så blev jag gravid så jag tror att dom har hjälpt till lite lycka till

• zagolik

Tack Bella och grattis till din graviditet:)
    Någon mer som har erfarenhet av Pravidel och graviditet?

• zagolik

Bella....nu kom jag på en sak jag borde fråga....
    sa din läkare till dig att sluta med medicinen då du meddelade att du var gravid eller fick du veta att du skulle själv sluta då du plussade? Vi är ett helt gäng med tjejer som har så mycket frågor om hur vi ska göra vid olika situationer.....det är en enda soppa allt ibland känns det som. Men just pravidel ska ju inte skada fostret,eller vad fick du veta? Hade du en tumör? Eller var det bara höga värden?

• Bella

hej zagolik!

läkaren sa till mig redan när jag hade börjat med pravidel att så fort jag får plus på stickan att jag ska sluta med pravidel och det gjorde jag också.

ja, jag hade en godartad tumör på hypofysen som gav mig höga prolaktinvärde.

är det nåt mer du undrar så är det bara att fråga på

• fnatte

Hej hej,
    har precis som Bella ätit pravidel och fick ordination att sluta direkt jag plussat!

Lycka till!

• zagolik

Tack för svaret. Får du ta xtra koll nu efteråt även om du fick ner värdet.....går du hos en vanlig Barnmorska? Eller speciallist? *nyfiken* man hamnar ju själv där en dag*

• zagolik

Hej Fnatte! Grattis till även din graviditet...du har inte långt kvar såg jag på din sida....spännande va?:)
     Tack för svaret om hur du skulle göra...
    får man även passa på att fråga:
    hur var det för dig? Hade du en tumör eller höga värden??fick du ner dom innan du blev gravid?:)

• fnatte

Jag går till vanlig bm. Dock blev hon väldigt "stressad" när jag var på inskrivningen "jamen, hur påverkar det här med ditt höga prolaktinvärde resten av graviditeten?" frågade HON mig... eh.. (ja, min bm är inte direkt min favorit, men det är en annan story )

Men enligt min läkare så behöver man inte göra fler koller under graviditeten.

• fnatte

Ja, jag blev gravid första månaden med pravidel, så det gick SNABBT! Värdet gick från superhögt (150? till normalt 9?, minns inte riktigt) på direkten. Tyvärr har jag inte hunnit göra scanningen av huvudet eftersom jag redan blivit gravid innan jag fått tiden för röntgen, man ska ju tydligen undivka det som gravid. Lite nervöst men enligt läkaren är det väldigt liten risk för mig...

• zagolik

Ha,ha...blev hon så ställd och ställde frågan till dig? stöttande verkligen!!!!Förvånad

En annan sak då jag undrar? fick du ner ditt värde innan du blev gravid? Hur länge år du medicinen? Jag har hört och läst i Fass att Pravidel ska öka fertiliteten:) *HOPPAS PÅ DET MED*

Hmmm,Prolaktinet höjs ju vid graviditeten och då kan det väl stiga och bli jätte högt när man kanske redan har högt? fast det är väl där det kommer in i att det är bra om man fått ner värdena då man blir gravid. Hade du och din partner endast prolaktinet som ett hinder då ni skulle skaffa barn? För mig är det så för tillfället,jag hoppas verkligen det inte ärngt annat...
    Tack så jätte mycket för svaren....

• zagolik

Nu hann du svara på frågorna såg jag innan jag skrivit mitt meddelande.....:)

• zagolik

Första månaden var ju jätte fort!!!!! vad kul!!!!!! Det ger mig hopp:) jag har ätit sen 21  September och jag har en godartad tumör som visade sig vid Magnetröntgen. Nu ska jag på Tisdag kolla värdena igen....men jag har under tiden fått äl och mensen har kommit tebax då den va borta i över ett år. Så nog har Pravidel hjälpt mig:) Nu hoppas jag bli gravid med....

Om du hade fått ner dina värden så mkt så borde det inte vara ngn fara för dig...jag vet själv inte vad det är för värden som är normala. Jag vet bara att jag har jätte höga. Men hoppas dom är mindre på Tisdag;)

KRAM PÅ DIG OCH GRATTIS IGEN TILL DEN LILLE KNODDEN I DIN MAGE:)

Svar på tråden Pravidel och gravid?