• Vitvå

När skapades världen?

Jag och min man hade en diskussion härom dagen och vi blev inte speviellt vettiga efteråt...
    När skapade världen (om man tror på bibeln då såklart)?
    Hur många år sedan sa Gud "Varde Ljus"?

Någon som kan hjälpa oss så att bli jämt lite klokare så vi slipper dividera på kvällarna när vi egentligen ska sova....

• Svar på tråden När skapades världen?
  • Storasyrran

Därom tvista de lärde... Jag nöjer mig med att tro att jorden inte är fullt så gammal som vetenskapen envist hävdar. Vad hade ni för alternativ?

• lokacitron

Jag har för mig att inom Kreotism läran om bibeln så skapades jorden för 6000 år sedan.

• Vitvå

Storasyrran:
    Kanske inga alternativ direkt utan mer: "Borde det inte vara en himla massa år mellan skapelsen och Jesus..."
    Sen dividerade vi fram och tillbaka om bibeln (som vi inte är direkt hemma på precis...) osv.

• Matillin

Vitvå.
    Det finns dom som tolkar dom olika skapelsedagarna i bibeln bokstavligt.
    Men om man läst resten av bibeln så förstår man att det inte ska tolkas så.
    1 dag för gud är som 1000 år för oss står det bland annat.

Det är heller inte speciellt rimligt att gud skulle skapat tex universum med alla planeter på 1 bokstavlig dag likaså med allting annat.
    Så därför kan man säga att man inte vet när jorden började skapas, men antagligen för x antal miljarder år sen som forskarna gissar?

Vecka 23
  • Sallisen

Kreationister tror väl att det handlade om bokstavliga 24-timmarsdagar och att jorden, universum och allt liv skapades för bara ca 6000 år sen.

Bibeln lär inte så. Det hebreiska ordet som översatts med "dag" kan användas om tidsperioder av olika längd. I 1 Moseboken 2:4 där Mose sammanfattar hela skaparverkets sex dagar så pratar han om en "dag" om den perioden. Så de ska inte uppfattas så bokstavligt, dagarna. Och så står det ju också att vissa händelser som startade en "dag" fortsatte under en eller till och med flera av de följande dagarna.

Så läser man skapelseberättelsen så som den står i Bibeln så förstår man att universum och livet framträdde steg för steg men att skapelsen skedde under en lång period. Exakt hur gammalt livet är vet ju ingen (förutom Gud) men vetenskapsmännen beräknar ju att jorden är ca 4 miljarder år och att universum kanske är så gammalt som 15 miljarder år gammalt.

Intressant fråga!

... och han skall torka bort varje tår från deras ögon... Upp 21:4
  • Storasyrran

fia sthlm - är något skapat rimligt? Tycker inte riktigt att man kan använda det ordet för att motivera hur lång tid skapelsen tog. Jag tror kanske inte heller att Gud använde 7 24-timmarsdygn, utan att det är fråga om tidsperioder, men jag tror inte heller att 4 miljarder stämmer. För mig är det ingen väsentlig fråga, men det är intressant att fundera på.

• Mikkel räv

Läste någonstans att det beror på varifrån man räknar! Om man räknar från den punkt där Big bang borde ha varit så blir sex dygn ca 16,4 miljarder år enligt Einsteins relativitets teori. Låter virrigt när jag förklarar det, men det hade att göra med att tid förändras med avstånd. Sex dagar skulle alltså stämma med vetenskapens syn, det beror på om man räknar från vår planet eller från Guds synvinkel...

OBS! Detta betyder inte att jag tror att Gud finns på ett särskilt geografisk ställe, bara att Gud måste ha börjat någonstans (Big bang) om Gud ville skapa ett fysiskt universum.
    Vi kan nog känna oss trygga i vetenskapens teorier OCH i vår tro på Gud.

Och ja, det var en "himla massa år från skapelsen till Jesus", oavsett hur man räknar...

Svar på tråden När skapades världen?