• Äldre 24 Oct 19:39
    10265 visningar
    9 svar
    9
    10265

    sotfläckar på målad vägg efter ljus?

    Hur får man bort sotfläckar på en målad vägg som har blivit av ljus som rykit mycket. Vågar inte börja torka för då smetar det bara ut sig...finns det nått gamalt husmors knep?

  • Svar på tråden sotfläckar på målad vägg efter ljus?
  • piixel­slyna
    Äldre 24 Oct 19:40
    #1

    Måla om.


    Klubbor förgyller dagen
  • Cissi linde
    Äldre 24 Oct 19:44
    #2

    hmm har lyckats med samma sak , så jag har tänkt att måla om hela rummet ändå. Tror inte det finns nått bra knep.

  • Vässan
    Äldre 24 Oct 19:45
    #3

    Sot är väl fett va....? borde gå bort med en fuktig trasa med lite diskmedel på...

  • mimmi 1
    Äldre 24 Oct 19:47
    #4

    borde gå bort med diskmedel o vatten... ta yes några droppar i ljummet vatten, och gnugga försiktigt utifrån och in..ta en wettex-duk eller tunn svamp...

  • Äldre 24 Oct 20:05
    #5

    men det är inte min lägenhet så måla om blir det inte, vi liksom bara bor här. Nej det är inte fett det är inte från själva ljuset utan från röken som kommer när ljuset brinner så det är mer som sot, och jag har försökt med vatten och medel men det liksom bara sprider ut sig och blir värre. Kanske bara ska låta det vara och se om det bleknar bort...

  • piixel­slyna
    Äldre 24 Oct 20:16
    #6

    Bleknar bort lär det inte göra. Om ni inte målar om så kan ni nog inte få bort det. Därför ska man inte ha ljus på väggen.


    Klubbor förgyller dagen
  • piixel­slyna
    Äldre 24 Oct 20:16
    #7

    Eller, jag rättar mig, ljus för nära väggen.


    Klubbor förgyller dagen
  • Äldre 24 Oct 20:18
    #8

    mmm kom på det med men då var det försent...
    om nån kommer på ett bra trick så säh till....
    tack för hjälpen så länge.

Svar på tråden sotfläckar på målad vägg efter ljus?