• Mamali

Värma barnmat direkt i kastrull?

Jag undrar om man "måste" värma barnmat i burk/vattenbad? Vi har ingen mikro så jag brukar ställa burken i en kastrull med hett vatten och sätta på spisen. Jag gör samma sak med hemlagad barnmat.

Nu undrar jag om det är någon som vet om det är någon särskild anledning att man inte kan värma maten direkt i kastrullen? Det går ju så mycket fortare.

Sen undrar jag när ni småbarnsföräldrar (min dotter är 9 mån) började använda egen tallrik för barnet, d v s en sån med sugkopp som sitter fast på bordet istället för små skålar? Och när era små började "använda" egna bestick. Min dotter brukar få en egen sked att leka med men viftar mest med den. Hon visar dock stort intresse för att dra ner matskålen i golvet, därför funderade jag på det där med sugkoppstallrik .

• Svar på tråden Värma barnmat direkt i kastrull?
  • twinmom

klart du kan värma maten i en kastrull, kan inte förstå varför man inte skulle kunna göra det. Vi har aldrig haft några särskilda tallrikar till barnen, dom har ätit ur djuptallrikar och gör det fortfarande. När våra tjejer var 1 år så kunde dom äta själv med sked och har sedan dess gjort det. Inget vi övade på utan en dag så vägrade dom helt enkelt att bli matade! Nu (1 år 9mån) äter dom med sked och ibland med gaffel, beror lite på maten.

• JsN

Enda anledningen till att värma maten i vattenbad istället för direkt i kastrullen som jag kan tänka mig är att det är så små volymer man värmer att den riskerar att brännas vid... Man kanske inte bör använda aluminiumkastruller heller eftersom vissa rön har visat att de släpper aluminium, men det används väl inte så många sådana kastruller längre. Så om jag var du skulle jag välja att värma direkt i kastrullen om det känns enklare.

Om du tycker sugkoppstallrik verkar vettigare och enklare än skål så finns det väl ingen anledning att inte använda det? Jag tror inte att det på något vis påverkar vilken typ av porslin man använder. *ler* Vi vuxna föredrar ju också olika typer av tallrikar.

• Mamali

Det enda jag kan tänka mig emot att värma i kastrull skulle vara att det kanske blir för varmt/kokar och man inte har samma kontroll över temperaturen. Då kan ju massa vitaminer förstöras !

Med tallrikarna undrade jag egentligen bara hur andra gör och in vilken ålder... . Eller tänk om maten blir för kall för fort i en platt tallrik ! Jag vill ju heller inte beröva dottern glädjen att få sitta och kladda i maten och dra i skålen .

Jo, jag är allmänt temperaturfixerad, faktiskt! Är, tror jag, en rätt "cool" morsa men när det kommer till värme/kyla, för mycket/för lite kläder, för varm/för kall mat är jag lite nojjig - som ni märker !

• Lea

Min son kastade tallriken i golvet några gånger i början. Men nu (han är 10 månader) står den faktiskt kvar tills han är mätt... En tom tallrik åker direkt ner i golvet, medans en med mat på snällt får stå kvar!

Han äter själv med händerna, men inte burkmat eller alltför kladdig mat, huuua det räcker bra med kladd ändå han har ofta en gaffel eller sked i ena hander som han bankar lite med...

Och jag tror det går utmärkt att värma i kastrull, det är ju bara att provsmaka och känna själv så att det inte blir FÖR varmt...

Svar på tråden Värma barnmat direkt i kastrull?