• L jung
    Äldre 24 Oct 23:00
    5178 visningar
    29 svar
    29
    5178

    hopplöst att hitta hyreslägenhet för 23årig dotter!!

    Min dotter har en lägenhet nära centrala gbg och har nu sen början av året  försökt att få ett byte till västra sthlm.  Vi hittade i maj månad ett fantastiskt bra byte, och skickade in alla papper omgående. Vi fick en månad senare reda på att byte inte blev accepterat pga att min dotters hyresvärd,HSB, inte ville ha honom.  När jag ringde till dom sa dom att han aldrig i livet kommer få lägenheten, men problemet var inte ekonomiskt eller anmärkningar eller i polisregistret??!!
    När jag pratade med killen som ville byta, så var han helt oförstående, för till honom säger dom (fortfarande!!) att det handlar om ekonomin.  Han försöker därför ordna med borgenär, bra betalt jobb mm. (Inte lätt när han måste pendla till gbg för varje arbetsintervju!) Jag tycker det känns som hsb antingen är  rasister (för han är från marocco) eller så vill dom ha dotterns lägenhet för sig själva, för den är dessutom ovanligt billig i hyra!!!

    Blir vansinnig o tokig på att detta nu pågått ett halvår, utan att man kommit ett enda steg frammåt.

    Vi har även under tiden haft lägenheten ute på annons, men vi får INGEN som nappar!! Vi är därför HELT beroende utav detta bytet!

    Känner för att ge hittelön till den som hittar min dotter en lägenhet i västerorts områdena, för hur länge kommer man ha vuxet 'barn' hemmaboende?? Det är ju dessutom jobbigt för henne.....

    Tänker skicka in anmälan till hyresnämnden, för jag känner att jag MÅSTE verkligen få reda på varför karln inte blir accepterad!!!  Dom får hjälpa mig!

    Nån som haft med hyresnämnden att göra ?
    Nån som har en hyreslägenhet att tipsa om??? haha!!

    Var bara tvungen att skriva av mig!!


    lägenhet önskas!! dagens skämt i dagens sverige!!
  • Svar på tråden hopplöst att hitta hyreslägenhet för 23årig dotter!!
  • Jasusu
    Äldre 24 Oct 23:05
    #1

    väldigt skumt.
    Ja anmäl dom så kanske det händer något...

    Har ni provat bytalya,lägenhetsbyte och björnsbytare??
    Där hänger jag för fullt och får en hel del matchningar!

  • Äldre 24 Oct 23:08
    #2
  • smarag­den
    Äldre 25 Oct 07:46
    #3

    ¨De har väl dåliga erfarenheter av invnadrare...Som min hyresvärd,finns inte en invandrare i någon av fastigherna..De har haft så mkt problem och vandalisering av lägnheter när invandrare bott..så de beslutade att aldrig mer ha invandrare...inhyrda.

  • Jasusu
    Äldre 25 Oct 08:59
    #4

    Det får vi ju inte hoppas på...snacka om diskriminering

  • smarag­den
    Äldre 25 Oct 11:23
    #5

    nobless..jo, det är sant..men varför chansa...

  • Jasusu
    Äldre 25 Oct 11:26
    #6

    för att man ska inte dra alla över en kam...
    Det finns gott om infödda svenskar som förstör lägenheter

  • L jung
    Äldre 25 Oct 12:29
    #7

    Denna kille vill ner till gbg för att plugga till polis.  Har även varit hemma hos honom vid lägenhetsvisningen, och när vi fyllde i alla blanketter, och han har ett fint välskött hem i alla högsta grad.  Kille ÄR ordningsam, det syns så tydligt.  Känns som diskriminering... absolut....

    Vi har lägenheten på alla bytarsajter, förutom den där som inlägg 2 skrev om.  Kanske inga fler sthlmare mer än honom då, som vill ner till gbg!? hmmm....

    Jag känner mig lite skraj att anmäla, för jag är rädd att HSB då kommer behandla mig lika dåligt som killen, eftersom det är jag som anmäler.  Pratade med hyresnämnden, och dom tycker absolut att jag ska anmäla, så får jag åtminstone reda på orsaken, som ingen verkar komma underfund med vad det kan vara.... eller så kanske kanske blir dom skraja, och accepterar bytet?... Hoppas ju på det!!!

    TÄNK om dottern bor hemma fortfarande när hon är över 25!!! haha...ojoj... Jag som flyttade hemifrån när jag var 17 år... för det gjorde man på 70-talet!! Det fanns ju så gott om lägenheter, så det var inget konstigt då.

    Får nog se till att sätta min 8åriga bonus-son i bostadskön redan nu.....hehe

  • Jasusu
    Äldre 25 Oct 13:03
    #8

    jodå det finns många stockholmare som vill ner till gbg alt att ni får till ett trepartsbyte.

    Vart har hon sin lägenhet?
    Vart exakt i stockholm vill hon?
    Hur kräsen är hon?
    Det är kanske där det faller...att hon har satt för höga krav gentemot vad hon själv söker?

  • MissLi­lo
    Äldre 25 Oct 13:22
    #9

    Här där vi bor fick jag knappt lägenhet.
    Innan jag gifte mig så fick jag erbjudande efter erbjudande, och de vill ge mig lägenheter utan att jag ahde jobb!!!

    Men så gifte jag mig, tog min mans arabiska efternamn......och så slutade det dimpa ner erbjudanden. Hade första tjing på 3 lägenheter (vi hade då blivit av med vårt kontrakt på andr ahand, och tringades med min man, dotter och barnet i magenflytta till mina föräldrar...hur kul e det?) När vi blivit av med två lägenheter så fick jag nog..eller jag brött ihop och sa at jaag hatade allt och jag kämpade från dag 1 för att få tillbaka min man till sverie, för at få lägenhet, för att få jobb osv......Då fick oxp min familj nog. Vet ni vad deras fökrlaring var? Vi hade dålig ekonomi enligt dom och skulel inte klara av att ebetal en hyra på 5000 meen lön på 22000 + min fp. Sen pratade jag med en annan och hon fattade ingeting...vi hade rätt till lägenheterna. Så jag o min mamam gick ilsket till kontoret. Jag satt dr och såg helt förstörd ut(för jag trodde verkligen atat vi skkulle bli bostadslösa och alltid beroende av mina föräldrar.)...morsan gormade på om att de var rasistiska, att de valde bort dem som de inte tyckte om osv....slängde ut anklagelse efter anklagelse. TAnten vi pratade med(en annan än vår handläggare)....hon sa att de vi sökt inte passade en barnfamilj....och 2 månader senare fick vi flytta in eb lägnehet där det fanns många barnfamilljer.
    Krävdes bara en utskällning och en hotan om att stämmam dem för att vara rasistika(var mycket snack om det då nu i våras). OCh efter det har företgate alltod smörat som fa för oss...vägar väl inte annat.

    Vet fler ex med kompisar som inte får lägehet trotst 5 åtr i kö och inkomst.(är 3 års kö här)

  • L jung
    Äldre 25 Oct 20:25
    #10

    Noblesss


    Vi har haft annonsen inlagd på alla sajter sen Maj månad.  Enda kraven hon har är att bytet är i västerort om sthlm och över 45kvm och ej över 5.500kr/månad.  Inte mycket alltså.
    Hennes lägenhet i sin tur är en 1a på 45kvm i gamlestaden i gbg, vilket är ganska centralt alltså. Hyran är superbillig (2.900kr/mån) Mysigt område, nära till spårvagn o bussar. 5minuter till centralstationen... så vad är fel????  Förstår INGENTING av varför vi inte får svar, inte ens 3part byte på hela denna tiden... *suckar DJUPT*
    visst är det konstigt???

    Känner nästan för att ge hittelön för den som kan hitta lägenhet väster om sthlm till henne!!

    Kan tillägga också att i den kommunala bostadskön så får hon könummer som är mellan 80-200 för västerort...... Hopplöst alltså.

Svar på tråden hopplöst att hitta hyreslägenhet för 23årig dotter!!