bumbostol?
När kan man börja använda bumbostol (heter den så?).
finns det något speciellt man måste tänka på med en sån?
Tack!
När kan man börja använda bumbostol (heter den så?).
finns det något speciellt man måste tänka på med en sån?
Tack!
När... minns inte när man kan börja använda den. 3-4 månader tror jag. Barnet ska vara stabilt i nacken och kunna hålla huvudet uppe länge. ( så länge som barnet ska sitta)
Jag tror rekommendationen är från ca 4 månader. När barnet börjar bli lite stadig i ryggen. Börja med korta stunder och var uppmärksam på om barnet verkar tycka det är jobbigt.
Och ha alltid barnet under uppsikt... du vet standardfraserna som står på alla babyprylar
För oss fungerade den finfint när Tösen hade lite svårt att göra nr 2. Tydligen bra vinkel för att få fart på magen. Ganska stor "läckage upp mot ryggen"-varning, dock
Tack för era svar!
haha, får väl ha koll på blöjan då=)
Min son är 11 veckor på torsdag o är stabil i både rygg o nacke, han har nämligen redan börjat att försöka sätta sig upp själv så jag tänkte att en sån kanske kan vara kul då?
men spänner man inte alls fast dom eller så?
Man spänner inte fast dom. Dom sitter som i en urgröpning så rumpan är längre ner än fötterna. Med fullt stöd runt om.
okej. ska iväg i morgon o se om jag hittar någon.
Någon aning om vad dom ligger i för prisklass?
vad ska man ha en sån till
varför inte låta barnet ta det i sin takt när man minst annar det springer dom låt dom vara babisar och ligga på golvet dom behöver det för att motoriken ska fungera.
Om dom skulle sitta vid 3 månader så hade dom gjort det
helt onödig sak
Kalleman: Det som är helt onödigt för ett barn kan vara viktigt för ett annat. Barn är alla olika. Vi måste alla följa våra barn och deras behov. Bumbo fanns inte när min son lärde sig sitta, men vi "byggde" runt honom så han skulle klara det, jag har hört föräldrar till så barn få rekommendation om Bumbostol av t.ex. sjukgymnast. Att koma upp och se världen ur ett annat perspektiv är också utvecklande.
Har man ett barn med funktionshinder så är det ganska säkert att barnet inte utvecklas maximalt av att inte få extra stöd.
Säg itsället: Bumbostolen känns helt onödigt för mitt barn.
De kostar runt 500 kr, tror jag. Min dotter ska få en i helgen! :)
429:- kostade vår bumbo på Barnbutiken, en mycket bra investering! Tex så får han sitta i den i badrummet när jag duschar.
Vi började använda vår bumbo korta stunder när Emilia var fyra månader. Vi har haft jättenytta av den eftersom hon är sen i utvecklingen och ännu vid åtta månaders ålder inte har lärt sig att sitta själv.
Jag tycker bumbon verkar bra, men jag förstår inte de som säger att de kommer upp och ser mer. För den är ju väldigt låg, de sitter ju liksom på golvet fortfarande, lika högt som en babysitter,eller?
Jenny K: jämfört med att ligga på golvet tänkte jag...
ok
Jag brukar ställa bumbostolen på köksbordet när jag diskar eller lagar mat. Då kan hon "vara med" på ett säkert sätt.
Är det säkert att ha den på bordet? Man säger ju att man aldrig ska sätta barn på bord eller stolar utan att de sitter fast ordentligt. Och i den stolen sitter de ju inte fast!? Eller är jag hönsmamma nu?
Jag var nere o tittade på dom idag, elliot fick provsitta o han verkade gilla det. Ska önska oss en i doppresent, annars köper vi en själv.
Helt onödig, kanske, men då är väl babysitter det också?
Ja det är helt säkert. Annars skulle jag aldrig sätta henne där.
Jaha, nu har lilla tjejen fått sin limegröna Bumbo!:) Väldigt uppskattad var den, det märktes att det var ett helt nytt perspektiv för henne... Bra grej!
dom verkar jättebra!
Funderar ändå på o köpa en själv, kan nog inte hålla mig ända till dopet:p
Kalleman: Nu kan jag självklart bara tala för mig själv, men vi använder inte bumbon för att "skynda på" eller så. Vår dotter är 4 månader och har inte vill helst sitta upp, sådan har hon varit sedan hon var 1 månad, vilket naturligtvis är alldeles för litet för att sitta. Babysittern gillar hon inte, bumbon älskar hon!
Vi har också bumbon på köksbordet ibland, man får ju se till så att det inte finns någon risk att hon ramlar ner förstås. Men den är såpass stadig och så länge den inte står på kanten, eller man har ett större barn som kanske kan krångla sig ur den och välta sig själv och den ner för så är det ingen fara.