HUR!!
Vart skall man ringa om man vill veta om man har ensam el delad vårdnad om sitt barn?
Vart skall man ringa om man vill veta om man har ensam el delad vårdnad om sitt barn?
Någon som vet?
ja typ till familjerätten...kolla på eniro eller ring soc.-kontor
Skattemyndigheten har uppgift om det.
Om Du även vill ha det skriftligt kan Du beställa ett personbevis för barnet, och ange att syftet med beställningen är vårdnadsärende, så framgår det vem/vilka som är vårdnadshavare.
Ok,soc alltså.Tack för svar!
Oj, såg inte..Ringer man skattemyndigheten då, för att beställa personbevis?
Ja... fast om barnet är skrivet på en annan adress än din så skickas personbeviset dit. Men dom kan ju berätta för dig där om det finns GV...
Är det du som vill veta om du har ensam eller gemensam vårdnad om ditt barn? Är du mamma/pappa? Bor du ihop med andra föräldern?
Var du gift med den andra föräldern när barnet kom? Annars ska ett papper om faderskapsfastställande ha skrivits och där fick man ange om man som mamma skulle ha gemensam eller enskild vårdnad om barnet.
Men annars tror jag det är familjerätten du ska ringa till.
Om man är gift och får barn antas den man är gift med vara barnets far och man får då automatiskt gemensam vårdnad. Är man sambo eller ensamstående och får barn måste man (du och barnets far) till socialförvaltningen och erkänna faderskapet samtidigt med detta så bestämmer man om man vill ha gemensam eller om mamman eller pappan ska ha enskild vårdnad om barnet. Har du/ni inte gjort detta? Det normala i Sverige är att man har gemensam vårdnad eller "delad vårdnad" som det heter i folkmun. Enskild vårdnad kan man ansöka om hos socialförvaltningen och om den andra föräldern inte går med på det så startas en utredning. Kan man inte enas så måste man gå till domstol. Lycka till.
Jag är mamma och bor inte ihop med dotterns pappa.Vi var inte gifta men jag kommer inte alls ihåg vilka papper som skrevs.
Har du hittat uppgifterna du sökte?