• Annis 77

Varm eller kallrökt skinka ?

Hej,

Åt rökt skinka häromdagen, har nu i efterhand läst att man bara får äta varmrökt skinka, men hur ser/vet man skillnaden på varm eller kallrökt ?

• Svar på tråden Varm eller kallrökt skinka ?
  • Duckan74

Det står förmodligen på förpackningen.

• anime

Varmrökt skinka är den skinka du hittar i påläggsdisken, typ perssons tunna skivor.

I ♥ poptarts
  • Annis 77

Om man köper över disk så står ju tyvärr inte det på om det är varm eller kallrökt. Men jag köpte bland smörgåspåläggen så då förmodar jag att det är vanlig varmrökt ?

Men vad är då kallrökt, ngn som vet ? Är det som tex. parmaskinka och sådana sorter som inte är smörgåspålägg tro ?

• Duckan74

Ingen aning, jag har ätit rökt skinka utan att fundera över hur den är tillagad, men jag är inte så orolig av mig.

• listo

Parmaskinka är bara torkad, inte rökt, men kallrökt skinka ser ut lite mer som parmaskinka, mörkare i färgen och mer trådig. Varmrökt skinka är mer rosa och ser mer "tillagad" ut.

De vanliga sorter man köper färdigpackade är i princip alltid varmrökta, det är nog främst i charkdisken man kan få tag på kallrökt.

• Annis 77

Okej men då kan jag nog vara lugn
    Denna skinka som jag köpte låg bland de övriga smörgåsskinkorna i charkdisken, vet inte vad det hette Bror Jakob eller likande... och den såg ut som vanlig skinka och var inte mörk i färgen...

Svar på tråden Varm eller kallrökt skinka ?