• Snowstorm

Bilbesiktning, får man kallelse??

Hej!

Hur funkar det med bilbesiktning? Får man en "kallelse", eller är det upp till mig som bilägare att boka tid??

Vad händer om det gått mer än ett år sen den senaste besiktningen??

Nån bilkunnig som vet...

• Svar på tråden Bilbesiktning, får man kallelse??
  • Axels och Annies mamma

ja, du ska få en kallelse, men om du är osäker så kan ringa dem och så kollar de upp när bilen skall besiktigas och du kan boka en tid.

• Felicia6

Besiktar du inte bilen, så får du körförbud på den.

Vi får hem lappar då vi ska besikta bilen, men på våran gamla skrutt jag hade för nåt år sen, fick jag ringa själv o boka tid

Numera fru, bara bröllopsresan kvar
  • MariaTussen

får verkligen alla lappar hem?
    jag har för mig att man måste själv ta reda på när bilen ska besiktas och ringa boka tid.

R.E.S.P.E.K.T
  • Felicia6
    MariaTussen skrev 2006-10-25 11:25:26 följande:
    får verkligen alla lappar hem?jag har för mig att man måste själv ta reda på när bilen ska besiktas och ringa boka tid. R.E.S.P.E.K.T
    Jag tror inte alla får lapp hem. Vet att min mamma alltid brukar få ringa o boka tid för deras bil modell äldre. Men vi får lapp hem jämt om våran bil.
    Samma sak med min gamla bil, jag fick ringa o boka tid, fick ingen lapp hem
  • Axels och Annies mamma

Det är meningen att alla ska få en kallelse när det är dags att besiktiga bilen oavsett årsmodell, nyare bilar behöver ju inte besiktigas så ofta. Det är dock du som bilägare som är ansvarig för att bilen besiktigas annars får den körförbud, så är man minsta osäker så är det bättre att ringa bilbesiktningen så kollar de upp när bilen skall besiktigas.

• MariaTussen

vad konstigt. det kanske är olika i olika län.

och vår bil är ju inte gammal.
    hmmmm vad har man för nytta då det man lär sig om besiktning i bilboken då hahaha

R.E.S.P.E.K.T
  • Kakan83

Vi får alltid lapp hem.
    Det är bara att gå in på ww.bilprovningen.se och kolla när din bil senast skal vara inne för besiktning.
    annars är det bara att ringa dom och kolla.

Längtar efter dig pyret
  • masima

Vi får då kallelse hem i god tid innan med en bestämd tid. Accepterar vi den så är det bara att betala in inbetalningskortet som är med annars så får man ringa och boka om tiden till en som passar.

• Snibben

jag TROR att det är så som att om du har ägt bilen ett tag (alltså att du gjorde föregående besiktning) så får du lapp hem, men om föregående ägare gjorde föregående besiktning så får du boka tiden, för då har det varit ägarbyte o allt. kan det va så knäppt kanske?? vi har aldrig fått nån lapp hemskickad, men vi har inte haft nån bil i mer än ett år typ heller. men min mamma får lappar hemskickat o hon har haft bilen i typ 3 år..

• Felicia6

Varför har jag inte fått kallelsen?

För att det ska vara lättare för dig som kund att komma ihåg och planera in den reserverade tiden skickas kallelsen numera ut sex till tio veckor före den reserverade tiden.

Vi utgår från tidpunkten då du senast besiktade din bil. Om detta skedde i slutet av besiktningsperioden föregående år innebär detta med största sannolikhet att du får kallelsen i slutet av besiktningsperioden i år. Detta kan vara en förklaring till att du inte fått kallelsen.

Andra vanliga orsaker är att:

Ett ägarbyte har skett strax efter tidpunkten för uttaget ur Bilregistret. Adressen i Bilregistret inte stämmer. Personen har flyttat. Ägaren till fordonet har avlidit eller flyttat utomlands innebärande att den juridiska personen för fordonet upphört enligt Patent- och registreringsverket. Fordonet är avställt vid tidpunkten för uttaget ur registret. Fordonet har körförbud vid tidpunkten för uttaget ur registret.
    (Det är alltid ägarens ansvar att hålla reda på när fordonet ska besiktas. Kallelsen är enbart en påminnelse.)
    (http://www.bilprovningen.se/Externt/bpweb.nsf/C377ABCDE387C4AEC125689C003BD53E/75DF0ADC547D3A75C125717F005391E7?OpenDocument&m=2)
Svar på tråden Bilbesiktning, får man kallelse??