• Melancholic

nån mer än jag som har fruktansvärt morgonhumör!?

jag har alltid haft ett dåligt morgonhumör. dock så brukar det inte märkas så mycket om jag har fått vara för mig själv. eller om ingen "jäklas" med mig så att säga. annars är det ju lugnt.

men iom att man har en 2-åring hemma som såklart är väldigt morgonpigg och livlig och busig så blir det ju sällan det där lugnet jag behöver för att inte bli på riktigt dåligt humör. känns som att vi allt för ofta bråkar innan han ska iväg till dagis. det är stressigt, jag är trött, han busar osv. jag grejjar det inte. känner mig allt för ofta väldigt elak på mornarna när jag snäser och brusar upp över småsaker. inte den roligaste starten på dagen för honom precis, och när man ska säga hejdå på dagis så har jag alltid skuldisar för hur morgonen hemma har varit.

någon som är som jag, eller någon som har några tips på vad man kan göra åt sitt humör? är annars väldigt lugn, har bra med tålamod och tycker jag kan grejja sonens trots på ett bra sätt.

• Svar på tråden nån mer än jag som har fruktansvärt morgonhumör!?
  • Axels och Annies mamma

Hade också ett jädrans morgonhumör när jag var yngre, men det har faktiskt blivit bättre efter det att jag fick barn, så nu kan jag vara riktigt trevlig på morgonen.
    Jag har inga direkta tips, det är väl bara att ta sig i kragen och skärpa sig, det är ju bra att man själv är medveten om att man är en surbubbla på morgonen.

• Birgitta2

Det är inte ok. Jag har också lite halvtaskigt morgonhumör. Ingen pratar med mig första halvtimmen på morgonen för då vill jag ha kaffe och tidningen. Men så får det inte fungera när man har barn. Man måste skärpa sig och helt enkelt bestämma sig för att IDAG skall jag inte vara irriterad. Detta får du göra varje morgon du går upp. Lillkillen skall inte klä skott för att du har taskigt humör.

Gör ett aktivt val att vara snäll. Det är ditt val. Endast ditt. Och bara du kan ge din son en trevlig start på morgonen.

Du kan gå upp tidigare på morgonen och göra dina egna saker på morgonen innan pojken kommer upp. Då får du lite lugn och ro att starta med på morgonen. NÄr du är redo väcker du sonen och han har en glad mamma.

• Violerna

Min man säger det...!?! (Kan ju bero på att jag aldrig får SOVA någonting?!? ) Han säger att det inte går att prata med mig mellan kl. 20.00 - 10.00........... /Viola.

• blonde redhead

Jag har också haft ett uselt humör, men ALDRIG mot mina barn. Det är bara svälja och le, ditt barn kan inte lida för du är trött. Lägg dig tidigare om du inte är utvilad..

• Melancholic

svälja och le..tja nog gör man det många ggr också..saken är väl den att det är väl vid tillfällen som man normalt sätt skulle ha sagt till honom iaf, fast kanske på ett lite mer lugnt sätt.

grejjen är den att det aldrig spelar någon roll om jag går och lägger mig 7 på kvällen eller vid midnatt. är samma sak ändå. anstränger mig ju självklart att inte vara surig men det är som att tålamodet är i botten.

att gå upp tidigare var ju ett supertips faktist! jag menar går jag upp vid 4-snåret och duschar och tar en kaffe så är jag en toppenmamma sen! *hm* nä men allvarligt det hade faktist kunnat funka om det inte vore för att han redan är så jäkla morgonpigg. dom gånger jag kan göra så så brukar det faktist vara bättre dock. typ om jag hinner duscha och så innan han går upp men det är ju verkligen skitsvårt!

• Melancholic

sen måste jag bara flika in att det nog inte har så mycket med om jag är supertrött och inte att göra..inte så att ja vaknar varje morgon och känner mig som ett vrak. för jag har sovit ordentligt ett bra tag. jag är nog bara väldigt känslig första tiden efter jag vaknat. kan tex jättelätt börja gråta också om det e nåt på morgonen..

• Birgitta2

Men du, duscha eller bada på kvällen. Det har vi börjat göra här hemma för att spara tid. Sen vaskar man sig i ansikte och under armar och så på morgonen istället för dusch. En halvtimme där i insparad tid är värt mycket. Framförallt som man behöver vara ifred i duschen utan barn som behöver passas. Och så tar du den halvtimmen innan lillen vaknar och du får lite ro på morgonen istället.

• Katjis

Här har du en till som inte är någon morgonmänniska Jag går runt som i dvala den första halvtimmen efter jag vaknat. Och så lätt att "ta sig i kragen" är det tyvärr inte. Det fanns tider då sonen ville gå upp 5.30 varje morgon, och då kände jag mig faktiskt riktigt deppig och gråtfärdig när jag var tvungen att gå upp. Tyvärr har jag inga tips till dig TS, att gå och lägga sig tidigare hjälper ju inte mycket. Men nu vet du i alla fall att du inte är ensam.

• Melancholic

birgitta2: ja det har jag faktist börjat fundera på. kanske ska göra så istället så man inte är så stressad. *hm* det där med att gå upp innan sonen dock brukar vara väldigt svårt. han kan gå upp så tidigt som halv 5 många mornar och att gå upp kl 4 på morgonen tror jag inte gör saken bättre..

• Birgitta2
    Melancholic skrev 2006-10-25 12:58:36 följande:
    birgitta2: ja det har jag faktist börjat fundera på. kanske ska göra så istället så man inte är så stressad. *hm* det där med att gå upp innan sonen dock brukar vara väldigt svårt. han kan gå upp så tidigt som halv 5 många mornar och att gå upp kl 4 på morgonen tror jag inte gör saken bättre..
    04.00 låter inte som en höjdare. Har också haft morgonpigga krabater. Men skippa duschen så har du lite tid att hämta dig på morgonen. Stressiga morgnar gör barnen griniga och det mår ditt morgonhumör knappast bättre av. Hoppas du hittar din egen variant att få en lugn morgon. Kanske idé att lägga honom nån timme senare på kvällen? Det brukar ta några nätter/morgnar innan de fattat, men kanske det kan vara värt att försöka?
  • Melancholic

jo har försökt det där med senare kvällar också men tror han är obotligt morgonpigg ;) nä vet inte men han är trött redan vid 6 på kvällen och brukar lägga honom vid 7. provade en period att skjuta fram det till 8 och på helgerna tom till 9 men det har inte hänt mycket med mornarna. iof så har han denna vecka sovit hyffsat länge på morgonen men då har jag istället råkat försova mig så då vart det ju inte mindre stress på morgonen. :P

men ska helt klart försöka skippa det där med att duscha på morgonen för det tar tid som sedan gör att man får stressa iväg. har även kommit på att jag MÅSTE lägga fram kläder till oss båda kvällen innan så att saker går smidigt och bra.

• Birgitta2

Lägga fram kläder på kvällen är kanonbra. Och att ladda kaffebryggaren på kvällen också. Och varför inte bre mackorna på kvällen och lägga dem i plast?

• Melancholic

duschade igår och som belöning fick jag en son som gick upp en halvtimme senare än mig *tihi* vart inte det minsta grinig i morse..att förbereda kaffe och mackor var en bra ide du! och blir man väldigt stressad där så kan man ju alltid äta frukost på väg till jobbet i värsta fall! :P tack för alla tips!

kom gärna med fler om någon kommer på!

• Treklövern

Anmäler mig till de morgonvresigas skara!

Vänta ni tills ni har en obstinat 11-åring att trilskas med på morgonen... :)

• Birgitta2
    Melancholic skrev 2006-10-26 08:28:52 följande:
    duschade igår och som belöning fick jag en son som gick upp en halvtimme senare än mig *tihi* vart inte det minsta grinig i morse..att förbereda kaffe och mackor var en bra ide du! och blir man väldigt stressad där så kan man ju alltid äta frukost på väg till jobbet i värsta fall! :P tack för alla tips! kom gärna med fler om någon kommer på!
    Låter bra. Jag tror att om du varvar ner lite på morgonen, så kanske du kan få ett litet leende i mungipan. Och är allt förberett kvällen innan så kan du ägna dig åt en son som får en lugn mamma som är ute i god tid. En mamma som inte känner sig stressad får ofta lugna barn
  • Mammanseko

Här är en till som ahr ett uselt morgonhumör och behöver lite tid för mig själv på morgonen!
    Nu har jag inga barn som härjar men dock svärfars hund som aldrig kan låta mig vara ifred. Våra egna djur vet att de ska vänta ett tag innan de kan komma och kela med matte.

• Melancholic

birgitta: jo man kan tycka han skulle vara lugnare iom att jag i vanliga fall(förutom den där första timmen på morgonen)alltid är lugn och sansad och inte speceillt lättretad. fast jag var tydligen också en riktig vild unge i hans ålder(kan der bero på att min mamma också har dåligt morgonhumör,hehe)..så får hoppas det jämnar ut sig för honom med :P

Svar på tråden nån mer än jag som har fruktansvärt morgonhumör!?