• Önskan

Kläder på bröllop som gäst?

Hallå på er!

Jag har varit på många bröllop men alla har varit på sommarn. Vi ska nu på bröllop i december. Klädsel kavaj. Vad ha på sig? Jag är helt off modemässigt nu efter flera år som studerande och ett år som hemmamamma.

Har inte haft tid eller ork att riktigt bry mig om mig själv och träna och så så jag känner mig rätt slafsig, om ni förstår vad jag menar. Inte tajt och fin med andra ord.
    Är stoorbystad, smal midja men mage och breda höfter så det finns ju klädslar som går bort (axelbandslöst och utan ärm har jag inte på mig). Klänningar brukar vara svårt att hitta nåt som sitter perfekt.

Mitt problem är väl lite att jag ej har koll på färger, vilka sorts kläder som är på och hur jag ska kombinera allt. Köpte en jättefin omlottklänning på HM nyss i bomull, svart och vit, men den kan man ju inte ha. Trekvartsärm, jättefin. Men nåt sånt i nåt finare material skulle jag vilja ha.
    Ska man ha med sig skor eller ha stövlar till? För jag har funderat på att köpa nya stövlar. Mannen ska ha svart kostym med vita ränder, skjorta och slips.

Please help!

• Svar på tråden Kläder på bröllop som gäst?
  • Elei

är inte riktigt 100 på hur det ligger till, men visst behöver man inte ha långklänning när det är "kavaj". Jag har sett flera fina omlottklänningar på MQ, köpte en själv för 400 men det finns lite finare för under 1000, och över också för den delen. Jag tycker du kan ha stövlar med liten klack, det är fint. Om du vill kan du ju ha med dig andra skor till bröllopsfesten om du itne vill klampa in med stövlar där. Hoppas du hittar nåt bra!

• Fru Höstlöv

Kavaj är ju den "lägsta klädkoden" som kan anges, alltså är det rätt fritt vad man har på sig, men kanske inte vardagskläder och jeans direkt. Tänk dej en äldre släktningsfödelsekalas eller liknande.
    Magdalena Ribbing på DNs etikett sida verkar tycka att stövlar aldrig passar till festklädsel, men till kavaj ska det nog gå bra. Samma din klänning borde nog gå bra, helvitt och helsvart (om man inte festar upp det med någon färgglad sjal eller liknande ska man dock aldrig ha. Bomull är ett tillräckligt fint material för en kavaj-fest tycker jag också, det är mer när man kommer upp till mörk kostym och liknande som det krävs sammet, siden mm.

Vad bröllopstorget säger: http://www.brollopstorget.se/Gaster/kladsel_for_gaster.php
    Du kan även kolla in Magdalena på DN, hon har tipsat och skriit många svar till olika bröllopsgäster.

Fru Höstlöv, fd Höstlövet. Bilder finns i galleriet.
  • Önskan

Hej igen och tack för svar! Jag är inte osäker på klädkoden. Jag är medveten om att kortklänning/kjol+top eller byxdress är det som gäller. Men jag tycker nog själv att HM klänningen känns lite för mycket "vara snygg på kontoret" (eller för den delen på restaurangen som jag köpte den till )

Såg faktiskt två grejer jag gillade på HAlens! Tack Bonanza!
    www.halens.se/ProductPage.aspx&pid=019440 (klänning, ingen ärm men då får jag väl hitta nåt att skyla mig med. VAD? Lite väl svart kanske...)

www.halens.se/ProductPage.aspx&pid=019410 ( kjol, vad ha som top?)

• abnocto

Tänk även på att man ofta står utanför kyrkan o dit man ska ska efteråt och invänta brudparet så du har något varmt på dig.

• Önskan

Oj vad fint! Men jag tror ej brösten får plats i det, det brukar vara problemet med sådana kläder där det redan är avdelat för brösten. Jag hade inte gått omkring med det och sjal men kanske med någon finare kofta.

Funkar bolera på storbystad person med övervikt och höfter? Vill ej accentuera bröst och höfter.

• Önskan

Varmt till utomhus har jag: en svart yllekappa från Mexx som funkar fastän den är några år gammal.

• prinsessa05

Jag hade då bolero när jag var gravid , med välfylld bh & breda höfter , det var ingen som klagade iaf

• prinsessa05

Tycker visst att man kan ha en svart klänning med färgad scarf eller något snyggt halsband, rött tycker inte jag passar in på ett bröllop eftersom det är kärlekens färg..
    Det är brudens dag & man ska akta sig för att ta uppmärksamheten från henne

• Bonanza
    prinsessa05 skrev 2006-10-25 19:11:58 följande:
    Tycker visst att man kan ha en svart klänning med färgad scarf eller något snyggt halsband, rött tycker inte jag passar in på ett bröllop eftersom det är kärlekens färg..Det är brudens dag & man ska akta sig för att ta uppmärksamheten från henne
    Det enda felet mig veterligen är att ha helsvart eller helvitt. Rött i december är ju knappast att ta uppmärksamheten från en brud?
  • prinsessa05

Bonanza:
    Du menar då att alla karlar inte ska kunna ha svart kostym ? De har ju någon färg till på skjorta el slips, lika som en tjej kan ha svart klänning med någon färg till på scarf el halsband? Oavsett om det är juni eller december tycker jag inte att man ska ha röd klänning, däremot vinröd tycker jag passar in bättre isåfall

• prinsessa05

Röd för mig är tomte röd   

Svar på tråden Kläder på bröllop som gäst?