• Tossan79

Bacon i mikro - hjälp fort!

Håller på att laga en paj medan lillen sover - vill ha i bacon, och har för mig att det ska gå att mikra...... Hur gör man?

• Svar på tråden Bacon i mikro - hjälp fort!
  • proppen

Måste du micra baconet innan du har den i pajen då?
    Det hade jag hoppat över tror jag...

• Liime

jag skulle ta stekpannan-då vet man att det blir bra, vill ju ha den lite knaprig och inte kokt som vad den kan bli i micro

• turia

Lägg bacon på papper och papper ovanpå (stänkrisk...)
    2-3 min tror jag men håll koll...det blir knaprigt o bra

• ladyhawk

Lägg bacon på hushållspapper, så suger det upp fettet (och på en tallrik). Bäst är om du har något att hänga baconet på med en tallrik under. Annars blir det en sjö av fett i mikron.

• Västeråstjej

Jo, bacon kan man micra. Lägg backonstrimlorna på bakplåtspapper och vrid på ca 1-2 minuter på maxvärmen. Kolla emellanåt och när du tycker det verkar vara okej så ta försiktigt ut det och glöm för guds skull inte att allt fett runnit på bakplåtspappret så du måste bäsa försiktigt till bänken innan du kastar baconet i pajen eller vart de nu skulle vara =)

Lycka till!

• Du är för liten

går det inte lika snabbt i stekpanna?

• Västeråstjej

Man slipper disken... =)

• Tossan79

Dessutom lär det ska vara hälsosammar att mikra bacon, för fettet sugs upp av pappret. Plus att det blir mindre disk, och går supersnabbt. Tack alla som svarat!

• Du är för liten

tja man kan lägga baconet på papper ändå, och tallricken och stekpannan är väl lika jobbiga o diska
    Men men, tycker man det är smidigt så funkar väl det =)

• Liime

du är för liten: håller med dig, vilket bök

• Du är för liten

ja men det är inte mitt bök jag bara undrade lite om det TS tycker nog att mitt sätt är jätte bökigt

• Liime

tur att vi alla hittar olika vägar för att hitta ett sätt som passar oss.
    Du är för liten: jag menade att det lät bökikt med asietter i micro och allt fett som sägs rinna ut och så, man ska aldrig säga aldrig, rätt vad det är så sätter jag baconet i micron nästa gång! Lycka till Tessie 79 med vilket sätt du än väljer.

• Tossan79

Brukar inte diska mina stekpannor i diskmaskin, men nog tallrikarna! Så det är en liten men betydande skillnad för mig!

• Du är för liten

jag diskar stekpannan vanligt o tallrickarna i diskmaskinen o ärligt talat är det lättare o diska av stekpannan med lite medel, varmt vatten o snurra runt i en 15 sekunder än vad det är o ställa in tallricken, göra flera omgångar om det inte får plats osv. Men det spelar ju ingen roll, jag bökar gärna till det

Svar på tråden Bacon i mikro - hjälp fort!