• Anonym

risk för missfall efter vecka 10

Är det någon som vet hur stor risken för missfall är när man sett ett hjärta slå i vecka 10? Allt såg bra ut på UL och jag har hört nånstans att om det lever och ser bra ut så sent som vecka 9-10 så är risken inte så stor sedan att det blir ett missfall. Kan det stämma tro? Jag är nu i vecka 11 (imorgon vecka 12). Jag har tidigare haft upprepade missfall och mått dåligt hela graviditeteten pga detta.
    Vore skönt om det fanns belägg för "ryktena". Någon som vet?
    Lycka till alla ni andra.
    kram
    anna

• Svar på tråden risk för missfall efter vecka 10
  • Zmulan

Jag har hört att det är så, att om man har sett ett hjärta slå i v9 ---> så är det goda chanser att det går bra. Från v10-12 minskar också mf-risken ganska mycket. Jag har också haft upprepade mf, är nu gravid i v.13.

• Aurora

mitt VUL o vecka 9+3 var normalt men tyvärr fick jag ändå mf i vecka 14..men har oxå hört att chansen att det går vägen är god då...lycka till!!!!

• Anonym

Ett par bekanta till oss fick missfall i förra veckan. Hon var då i v 24.
    Största missfallsrisken tror jag är tom v 12, men man kan tyvärr få missfall när som helst.

• Zmulan

Anonym 12.49,
    Mf i vecka 24??? Vad var det då för fel? Om du vet så blir jag jättetacksam för svar.

• Anonym

Som vanligt så börjar man direkt att berätta vilka som fått missfall och varför, och hur sent mm mm, istället för att svara på trådstartarens fråga. Hon behövde uppmuntran. Detta hjälper ju inte trådstartaren. Tvärtom.
    Om man inte har direkt svar på frågan, låt bli att svara.
    annette

• Zmulan

Anonym 12.56,
    Jag tycker inte det finns någon här som inte har svarat på frågan!
    Hon undrar ju om det stämmer att mf-risken minskar. Då tycker iaf jag att det är rimligt att skriva in både neg och pos saker kring denna fråga.

• Anonym

Hej, anonym 12:24 här.
    De har ett barn sen tidigare, även den graviditeten var drastisk. Flickan föddes i v 25+4. Men idag är hon en pigg och glad liten tjej.
    De verkar vara otursförföljda. Hon fick kraftiga magsmärtor och åkte in till sjukhuset. Men tyvärr blev det ett MF:
    Jag tror inte att det är speciellt vanligt med MF så sent.

• Zmulan

Till trådstarten,
    Jag har läst i både "mammapraktika" och i "vänta barn" (heter den så?) av Lennart Nilsson, att risken för mf minskar drastiskt från v.12. Någonstans har jag också läst att detsamma gäller från v.10, minns dock inte vart jag läste det *kram*

• mimmi

Så vitt jag vet minskar MF-risken i v. 12 från 30% till bara 3%
    Och har man dessutom sett och hört bebben som du har gjort så innebär också det att riskerna minskar rent procentuellt. Vet dock ej hur mycket.

• Hattifnatt

Jag har hört att den stora anledingen till missfall tidigt, som ju ofta är kromosomfelsrelaterade, är att hjärtat/cirkulationsapparaten inte kommit igång som den skall eller inte fungerar riktigt. Vet inte om detta är sant, dock. Enligt detta skulle ju då ett välfungerande litet hjärta i v10 vara en god prognos!

• glad o gravid

Jag har hört att de flesta missfall sker innan v 10 så jag tycker att du ska vara lugn! Kram o lycka till!

• Knytets mamma

3/4 av de tidiga missfallen sker innan v.10.

Tycker att det Hattifnatt skriver låter rimligt.
    Mitt lilla pyres hjärta ville inte börja slå, så i mitt fall stämmer det.

Svar på tråden risk för missfall efter vecka 10