• Andreas tjej

Till er ekonomikunniga: Hur mycket skatt får jag betala på avgångsvederlaget?

Jag tjänar i snitt ca 400 000kr/år.
    Nästa år komemr jag att få ett avgångsvederlag på ca 250 000kr.

Hur mycket kommer jag att få kvar av avgångsvederlaget när skatten är betald? (Alltså, hur mycket skatt får jag betala för avgångsvederlaget?)

• Svar på tråden Till er ekonomikunniga: Hur mycket skatt får jag betala på avgångsvederlaget?
  • Andreas tjej

Hur resonerar man?
    Vad kommer siffran ifrån?

Blir skatten sänkt nästa år iochmed den borgerliga regeringen?

• April Mamma

Hittade detta på nätet..skulle börja förklara lite ang att det är ett engånsbelopp osv..men trasslade in mig och sökte ett tydligare svar på nätet..

Fråga: Vi ska betala ut ett avgångsvederlag till en person som slutade hos oss redan förra året. Beloppet är på 50000 kronor. Hur hanterar vi löneskatten?

Svar: Avgångsvederlag betraktas som engångsbelopp, eftersom det inte avser en bestämd tidsperiod eller betalas ut regelbundet. I vanliga fall görs skatteavdrag enligt tabell för engångsbelopp som utbetalas samtidigt med annan lön. Hade så varit fallet då skulle ni dragit 34 procents skatt. Eftersom utbetalningen sker under ett senare år och dessutom inte i samband med annan löneutbetalning så ska ni dra 30 procent i engångsskatt för avgångsvederlaget.

• Andreas tjej

April Mamma

30% alltså enligt dig?
    Det är ju en klar skillnad mot 53% och med tanke på vad blir i reda pengar så blir jag lite fundersam på vad som egentligen gäller...

• hannaspappa

jag var med om liknande för 7 år sedan och då betalade jag 30% trots alla hot om 50 eller mer och jag gnällde inte för det
    :)

• Andreas tjej

hannaspappa´

Betalade du 30% från början eller först mer och sen fick du tillbaka? Var ditt belopp och din lön ungefär som mina? (för det spelar väl också in)

• Callistrate

Ska man betala skatt på avgångsvederlag?
    Om ett avgångsvederlag utbetalas i en klumpsumma , är man då skyldig att betala full beskattning? En god vän till mig sa att eftersom man inte har arbetat för pengarna så skall det beskattas efter andra regler?

Ledarna svarar:
    Avgångsvederlag räknas som inkomst av tjänst och beskattas därför i sin helhet. Den enda skillnaden som kan bli aktuell är att arbetsgivaren bör dra preliminärskatt som skatt på engångsbelopp i stället för vanliga inkomstskatt-tabellen. Det påverkar dock inte på något sätt den slutliga skatten.
    Arbetsgivaren är skyldig att betala sociala avgifter på beloppet och därmed är det pensionsgrundande i den allmänna försäkringen. Om du omfattas av några av de vanliga tilläggspensionsavtalen så omfattar däremot dessa inte engångsbelopp.

Med tanke på hur mycket pengar du tjänar så gissar jag (precis som Jie) att du får skatta drygt 50%.

Kommunal skatt betalas av alla, mellan 30-35% beroende på kommun. Tjänar man sedan över ett visst belopp/år måste man även betala statlig skatt på det som överskrider beloppsgränserna. Den statliga skatten ligger på 20 alternativt 25%.

• April Mamma
    Andreas tjej skrev 2006-10-25 17:28:09 följande:
    April Mamma30% alltså enligt dig?Det är ju en klar skillnad mot 53% och med tanke på vad blir i reda pengar så blir jag lite fundersam på vad som egentligen gäller...
    Ja..jag tror det..har varit mammaledig så länge så jag har tappat skallen

Avgångsvederlag skall ju beskattas som ett engångs belopp, dvs inte i samband med tex "vanlig lön" där man dra skatt enl tabell (inte procentuellt) om du har ex tabell 31 så innebär det ju inte att man dra 31%.
    Jag kan till 99% säga att jag är säker på att det dras runt 30% och inte över 50%. Det som Jie tänkte på är nog dom som tjänar "bra" per månad, då dras en högre skatt + tabell,

Ring till skattemyndigheten och hör ef så får du nog en 100% svar
  • Girl Afraid

Enligt tabellen blir det 37%. Men vad som händer om du sedan jobbar en massa och tjänar pengar på annat ställe vet jag inte.

• Andreas tjej

Girl Afraid

Bra tabell. Det blir nog 53% i skatt för mig =(

• Andreas tjej

Girl Afraid

37%?

53% får jag det till.

• Girl Afraid

Ah, jag tittade på engångsbeloppet 250'.

• sommartorpet

Det är den skatten din arbetsgivare drar vi utbetalningen som är 53%. Är du sedan smart nog när du deklarerar så begär du att avgångsvederlaget ska beräknas som ackumulerad inkomst vilket gör att du kanske kan klara dig undan värnskatten dv 55% i sluskatten på iallafall en del av pengarna.

Svar på tråden Till er ekonomikunniga: Hur mycket skatt får jag betala på avgångsvederlaget?