• Anonym (Engla)

    Säljare, hjälp!!! Vad är en bra provision?? (lönefråga!!)

    Eftersom jag känner många här på FL, vill jag inte sprida att jag söker nytt jobb, för vet inte hur dessa intervjuer kommer att gå...

    Sökt säljarjobb, både innesäljare och fältsäljare. De flesta är utgående samtal. På rätt stora företag. Både inom telefoni/mobil och reklam och försäkring.

    Lönen då....De anger massa olika summor och siffror men jag fattar inte hur man ska bedöma dom. Den ene sa 14.900 kr i garantilön med möjlighet till det dubbla genom provisionen.. (Hur vet man om man uppnår det då???) En annan sa 16.200kr i garantilön + provision...."men ligger man kvar på 16.200 så ska man inte jobba här längre.."

    Va?! (Vilken kommentar....)

    HUR vet man om en provision är bra, ska man fråga om en viss procentsats??? Jag får liksom inget hum om läget när de bara skriver så där....

    Sen undrar jag varför det står på vissa heltidstjänster att de är t.ex. 30h/v? Eller 4h/dag (kväll oftast)?

    Hjälp alla som vet nåt! Har suttit och sökt jobb hela dan här....

    Tack!

  • Svar på tråden Säljare, hjälp!!! Vad är en bra provision?? (lönefråga!!)
  • Anonym (insamlare)

    Det låter ju väldigt bra att det är garatilön, MEN kolla noga så att du inte måste ringa in en viss summa varje dag för att få den fasta lönen..
    annars är väl 25-30 % bra i provision..
    vart i landet är det du söker jobb?

  • Anonym (Engla)

    Den arb.givaren med 14.900 i garantilön sa just att man måste klara en viss summa samtal för att få den lönen....suck. Då är det ju ingen garantilön!!

    Söker i sthlm.....

    Så 25-30% av vad? Alltså av garantilönen eller?

    HUR vet man att en arbetsgivare är seriös och inte en utsugare, det finns ju så många knasiga företag där man får jobba ihjäl sig för inget...har hört så många skräckhistorier...

  • Anonym (insamlare)

    hej igen!
    om det är en summa samtal som du skall ringa (alltså inte en specifik summa kronor) så är det ju helt okej, du kan ju ringa hur många samtal som helst på en dag utan att få in något, men om du får lön per samtal (utan såld produkt) så är det ju bra.

    är det garantilön på tex 14 900 kr i månaden så SKALL detta oxå vara den summan du får i LÖN, sen kanske det tillkommer en viss procent på det du säljer, tex om du säljer för 2000 en dag så kanske du får 25 procent på det (= 500kr EXTRA)

    om de företag du söker till har så , så kan man ju anta att de är seriösa.. men sök annars på google o kolla om du får upp något om företagen..

    synd att du inte bor i göteborg, vi söker folk till mitt jobb

  • Anonym (Engla)

    Haha...ja, det är synd. Vilka företag kan du rekommendera?

    Jaha, så man vet alltså inte hur mkt provisionen är egentligen....för det kan vara 25% på 2000kr eller på 5000 kronor...alltså I NULÄGET vet man inte...

    Ja, garantilönen verkade ej vara garanti om man ska klara ett visst antal samtal per dag, då var det "registrera om 9 kunder om dan".....

  • Anonym (insamlare)

    ok, och med registrera kunder menar dom sålda produkter, antar jag? kolla med sådana företag som "räknar" ringda samtal som "försäljning" (även om man inte har fått in någon summa)dom brukar vara mer seriösa.

    Det är det som är nackdelen med (BARA) provisionbaserad lön, att man aldrig VET hur mycket pengar man får i lön från månad till månad. O särsillt om man aldrig har jobbar med försäljning innan..
    ett tips kan ju vara o jobba för ideella föreningar, provisionen kanske är lite lägre men det är lättare att få in pengar till välgörande ändamål, än o sälja till ex damsugare

    jag vet inga företag i stockholms-omårdet tyvärr..

  • Anonym (lön)

    Hej

    är säljare inom detaljhandeln. har en grundlön på 24600/mån. + olika säljbonusar på ca 20000/ år

  • Anonym (Engla)

    Anonym (lön): Kan du berätta lite mer? Varför är vissa heltid på 30 h? Och hur veta om prov. är bra??

  • Anonym (Engla)

    Ja, ideella föreningar är säkert bra. I början får man nog börja med högra fast lön istället för hög prov.? Kanske smartare, vad vet jag.....

    Hur jobbar du, anonym (insamlare)?

  • menu

    man kan ha mindre än 40 timmars veckor (tex 30 h) som kompensation för kvällstid. å då motsvarar garantilönen alltså 40 timmars arbete i v, fast man i själva verket jobbar bara 30 tim.
    att du måste få ett antal avslut (telefonsamtal) per dag för att få din lön låter lite märkligt.. alltså inte egentligen man måste ju prestera nått å garantilönen är ju bra! Men vad händer om du inte uppnår antal avslut ? hur mycket sänks lönen då? eller är det ens avslut eller samtal (tex även de samtal där du inte får tala med rätt person utan måste ringa igen)
    hur många samtal per dag handlar det om? är det rimligt? kan företaget visa nån statestik på hur mycket det rings tex i snitt??

    Det beror ju väldigt på vad det är man ringer, svårt att säga exakt vad som är dåligt å bra, beror ju på tex hur lättsåld produkten är, hurdanna listor man ringer på, är det även gamla kunder, kampanjer osv osv..

    men om man säljer rakt av så brukar 25-30 % av försäljningsvärdet vara en bra %

    med så hög garantilön så kan provicionen ligga på 8-10% å ändå vara bra..

  • Anonym (Engla)

    menu: Tack! Eftersom detta blir mitt första "riktiga" säljarjobb på heltid, så vet jag liksom inte alltid vilka frågor jag ska ställa när jag ringer och vad jag ska jämföra med...kan inte bedöma om svaren är bra eller dåliga...

    Vissa jag ringt till, där har det handlat just om "lyckade samtal" för att få ut garantilönen....men detta är alltså inte bra, eller hur? Garantilön ska väl vara just garanti?

    Så ca 25-30% av försäljningsvärdet bör vara det man får i provision, förstog jag rätt??

    Men hur menar du sen att 8-10%, menar du då av hela lönen som helhet? Alltså att prov. BLIR i slutändan ca 8-10% av hela summan man får ut?

    Tack!

Svar på tråden Säljare, hjälp!!! Vad är en bra provision?? (lönefråga!!)