• Skogsbruden

Endometrios och kost

När jag har kollat gamla trådar har jag sett att en del av er har ändrat er kost för att endometriosen ska lindras. Jag skulle bli jätteglad om någon skulle vilja berätta hur det har gått för jag har insett att jag blir tokig snart om jag inte börjar må bättre och då kan några uppoffringar vad gäller mat vara värt det. Ni som har slutat med vanlig mjölk, har ni övergått till laktosfri eller helt annat alternativ som ris- eller havremjölk? Någon som har tips på bra kokböcker med laktos- och glutenfri kost?

• Svar på tråden Endometrios och kost
  • Boston dreamer

Hej hej, jag har försökt ändra min kost litegrann. Enligt boken jag läst ska man undvika mjölkprodukter (yoghurt är väl ok), rött kött, vetemjöl och jäst. Undvika att äta mycket socker.
    Jag har gjort lite småändringar som tex, slutat dricka mjölk förutom lite på morgonen till min gröt, är vegetarian sedan innan så det är inget problem, äter bröd högst en gång i veckan, äter pasta högst en gång i veckan. man måste ju börja någonstans...
    Det är helt otroligt hur mycket produkter som har mjöl i sig...som sagt man får läsa innehållsförteckningen och försöka undvika det.
    Just nu har jag inga endobesvär men jag har märkt att min mage mår bättre utan mjöl och bröd. Lycka till!

• Skogsbruden

Tack för svaret! Jag tänkte ta krafttag med min mat nu och ta bort gluten, mjölk och kaffe åtminstone. Jättetungt för en fikatant som jag, men det får det vara värt. Jag har märkt själv de sista åren att jag mår dåligt av att dricka mjölk och äta bröd och kakor, men eftersom inga tester har visat på någon överkänslighet har jag till slut trott att jag har inbillat mig. Tänk så mycket jag har förstått om min kropp sedan jag fick endodiagnosen och sökt egen info!

• Jojjann

Jag har också ändrat min kost nyligen och förutom att jag dragit ner på mjölkprodukter och gluten (inte helt lätt och jag fuskar lite) har jag börjat ta Omega 3 tillskott. Har hittat en del om "anti-inflammation diet" på nätet som jag följt, t ex nutrition.about.com/od/dietsformedicaldisorders/a/antiinflamfood.htm

Har inte haft jättemycket mensvärk efter att mensen kom tillbaka efter amningen, men nu senast hade jag ingen alls.

• Boston dreamer

bra länk jojjann, jag håller med om mjölken..det är inte så lätt.

• erika21

jag tittade lite på länken, alltså har jag förstått rätt att ägg kan göra inflammationen (endon) värre? jag äter massor med ägg...eller mkt äggvita å typ en äggula per dag. nån som vet eller är bättre på engelska än mej?

• Jojjann

Det stämmer att det står att ägg innehåller något som kan göra inflammationen värre. Det står inget om om det är äggvitan eller äggulan som innehåller ämnet, men det kanske man kan läsa om någon annanstans. Du kan söka på egg yolk och anti inflammation foods

Svar på tråden Endometrios och kost