• Anonym (förtvivlad)

Hjälp...Att jag RODNAR styr och förstör mitt liv!

Jag blir röd i ansiktet hela tiden för ingen ting. Om jag ska prata med någon, får en fråga, ska ställa en fråga eller bara känner att jag drar uppmärksamhet till mig så rodnar jag. Ibland kan det räcka med att någon tittar på mig. Detta gäller inför okända människor, människor jag känner, människor som jag känner mig dum inför och inte känner mig dum inför och nu senast även min pappa...!!Situationen behöver inte alla vara pinsam utan det räcker som sagt att jag vet att någon tittar på mig. Jag kan ju prata med människor utan att rodna men oftast så rodnar jag. Dock händer detta aldrg utomhus. De vanligaste tillfällerna då jag rodnar är om jag träffar någon jag känner i en affär, ska be om hjälp i en butik, står i en kö och ska betala och jag inte får fram pengar tillräkligt fort, när jag umgås med folk(en eller flera)(bekanta eller obekanta)och jag får en fråga eller börjar prata om något själv. En gång i en butik så var det en kvinna som frågade mig vilken av två produkter jag skulle välja. Hon kunde inte bestämma sig och hoppade därför på mig och bad om råd. Jag blev då högröd i ansiktet. Sen så rodnar jag naturligtvis om jag måste tala inför andra människor genom att redovisa eller liknande. Det absolut värsta jag vet är om man ska pressentera sig själv och sånt. Då får jag panik och rodnar redan innan det blivit min tur att prata. Anställningsintervjuer är också otroligt jobbiga. Men värst är om man skulle få jobbet och behöva presentera sig för de andra på ett personalmöte. Jag behöver inte heller prata själv utan det räker med att chefen säger att: "vi har fått en ny medarbetare" och alla tittar på en.
    Jag har haft en kassatjänst förut och det var väldigt jobbigt eftersom att jag rodnade flera gånger om dagen där. Värst var det ju om detkom någon man kände men också om man slog fel i kassan eller nåt. En gång så var det någon som tagit något på det företaget. Och när de tog upp det på personalmötet så rodnade jag. Fast det naturligtvis inte var jag som stulit.
    Jag förstår inte varför det ska vara såhär?! Jag älskar egentligen att prata med människor och är väldigt social av mig. Jag tycker att jag ser bra ut och känner mig inte dum eller rädd när jag pratar med människor. Min ända räddsla är att jag ska rodna och detta gör att jag drar mig tillbaka. Jag vågar inte öppna munnen ibland fast jag gärna vill och jag är rädd för att träffa nya människor. Jag har inte så många vänner och skulle gärna vilja ta kontakt med folk i min föräldragrupp tex. Men tanken på att bjuda hem någon skrämmer mig, då jag vet att jag kommer sitta där och rodna.
    Jag är 23 år och har haft det så här så länge jag kan minnas. När jag var tonåring och pratade med en psykolog om detta så sa hon att det nog skulle växa bort. Men det har det ju inte gjort. Jag tror att jag kommer få leva med detta och försöker axeptera det, men det är jätte svårt. Har försökt att inte tänka på det och inte bry mig om jag rodnar.Har tänkt att det är ju en del av mig att jag rodnar och inget att känna sig dum för. Och när det händer så ska jag inte försöka dra mig undan utan prata på som om ingenting hänt. Men allt detta är lättare sagt än gjort. Det gör ju ändå att jag undviker situationer och blir konstig och mår jätte dåligt när det händer.
    Jag är arbetslös nu och när jag tänker på en eventuell arbetsintervju och att komma ny till ett jobb så får jag en så otrolig ångest. Vad ska jag göra? Finns väll inget att göra men ville ändå skriva av mig. Är det kanske någon mer som har det så här?

• Svar på tråden Hjälp...Att jag RODNAR styr och förstör mitt liv!
  • Anonym

Jag känner igen mig har oxå altid haft problem med rodnad fast jag inte ens tycker att situationen är pinsam .. Jag har blivit lite skygg och undviker gärna möten med människor om jag kan. Det är verkligen jättejobbigt.

• Anonym (förtvivlad)

glömde säga att det som gör det jobbigt när man rodnar är att den som ser det tror att man tycker en situation är pinsam när den inte alls är det. Dom lär ju undra vad man är för en konstig typ. Så det är på så vis lite lättare att rodna när något verkligen är pinsamt.

• Anonym

Ja man tycker att rodnanden är så pinsam så man rodnar ännu mer..helt sjukt.

• Anonym

Kan bara säga att jag känner igen mig så väl. Usch!

• Anonym

Om man ändå visste om det fanns nån hjälp som i form av medicinering eller annat??

• Anonym (Jag med)

Hej TS! Det jag just läste var som ett utdrag ur mitt liv! Känner igen mig i ALLT du skrev. Mitt största problem var middagar. Varje år när det närmade sig jul knöt det sig i magen då jag visste att det skulle innebära massvis av familjemiddagar. På sommaren gick det mycket bättre för då kunde man ju äta ute!
    Som du märker talar jag i dåtid. Jag har gått hos en psykolog på Ungdomshälsan och ätit Zoloft under tiden. Jag är NÄSTAN fri från mina problem. Jag kommer alltid ha lätt för att rodna med jag känner mig inte längre "handikappad" och hämmad av det. Om du vill prata så är det bara att säga till!
    Ska nämna att jag är en tjej på 21 år också

• Anonym (fd tomat)

Hej!
    Här kommer en till.
    Detta tillstånd eller vad man kan kalla det, tog nästan över mitt liv, tills det att jag var 17 då sökte jag hjälp hos en psykolog. Började också söka fakta om detta och det visade sig att ofta har man problem med en överaktiv stressnerv, man får också ofta hjärtklappning och har svettiga händer. Detta går att operera. Så några månader senare fick jag tid för operation (gratis om man är under 18 tror jag) och dom brände helt enkelt av en del av mina stressnerver. Idag är jag helt fri från handsvetten, och rodnar mest som en normal människa. Men så som jag hade det förr har ju såklart satt sina spår, och jag är fortfarande ganska blyg och så, och känner mig väldigt pressad i stora folkmassor och kan då bli flamig på halsen, men det är ju lätt att dölja med en krage eller halsduk. Vill bara att ni ska veta att det finns hjälp att få. Den första läkare jag pratade med om detta skrattade bara åt det och sa att sånt kan man inte operera bort, men jag gav mig inte. Så jag gick till en annan och han ade hört talas om det, men mest att folk opererar sig för handsvetten, men att det hänger samman. Så Lycka till alla!

• Anonym

Jag känner också igen det du skriver i många år så blev jag så lätt röd i ansiktet. Pga av det var skolan jättejobbig.
    Och det är jobbigt när folk påpekar det för man vet ju så väl om det.
    Jag har alltid varit ganska osäker och haft dåligt självförtroende men när jag fick mitt första barn så växte jag.
    För mitt barn skull var jag mer bland folk skapade mer kontakter och självförtroendet steg. Och i och med det så lärde jag mig på något sätt också att behärska rodnaden. Visst kan det hända vid dumma tillfällen att jag rodnar men absolut inte lika mycket som förr. Hoppas att du kan få hjälp eller tips som hjälper dig.

• Anonym (fd tomat)

Föresten vad hjälper zoloft mot? är det receptfritt?

• Anonym (rosig)

Jag skrattar och känner igen mig lite grann!

Det måste vara hemskt jobbigt för dig. Jag har det inte lika illa. Det går i perioder, men det är ju som ni skriver. Det är just att folk tror att man skäms och tycker det är pinsamt som är jobbigt, inte just det faktum att man rodnar. Ibland får jag för mig innan jag ska göra något att jag kommer att rodna- och då gör jag det nästan alltid. Det som jag är rädd för tex om jag ska prata inför folk eller så är inte själva den grejen utan vad pinsamt det blir om jag blir helt röd i fejset! Men jag brukar försöka strunta i det och försöka prata lugnt och avslappnat i alla fall. Ibland har jag själv påpekat det också. Oj! Nu blev jag visst helt röd i ansiktet, vad konstigt! Jag brukar också tycka det är jobbigt om folk tittar intesivt på mig när jag är på ett ställe där jag inte kan gå undan. Jag sitter till exempel hellre bredvid folk än mittemot när vi fikar eller käkar lunch. Det behöver inte spela någon roll vem det är. Kan vara pojkvännen eller en flyktigt bekant.

Man kommer verkligen in i någon sorts ond spiral. Att man oroar sig för att man ska rodna och bara därför så gör man det..Finns det ingen som har några tips på hur man bryter detta mönster?

Svar på tråden Hjälp...Att jag RODNAR styr och förstör mitt liv!