• heleneuz

Det kliar på nåt sätt inne i kroppen!

Jag är i v 31 och det senaste har jag fått nåt konstigt med kroppen.
    Det känns som det kliar inne i kroppen mest i benen och armarna.
    Jag måste spänna och krampa dem när det blir så, det kommer mest på kvällen och på nätterna och jag kan inte sova pga det.
    Vad kan detta vara.
    Är så svårt att beskriva exakt hur det känns men det känns ungefär så.

• Svar på tråden Det kliar på nåt sätt inne i kroppen!
  • Mayia

Det låter som graviditetsklåda. Min kollega hade det. Hon besvärades mest på kvällen och natten. Kolla med din bm.

Kram Mayia

• saker

åh!! precis så har jag med det! Jag får det ofta på eftermiddagarna, superjobbigt eftersom jag inte kan sitta still (vilket jag behöver göra på jobbet...).
    Jag är bara i v 20 än, undrar om det kommer att hålla i sig hela tiden ut?

Hoppas det är nån som vet vad det kan bero på...

• misschili

sånt får jag ibland, men mest i magen. Det är jätteobehagligt och jag är inte ens gravid! har alltid haft så, men vet inte vad det beror på..

• Firenze

Åhh, så hade jag också när jag var gravid, ibland hela nätterna. Skitjobbigt!! Många kallar det för myrkryp och man måste, precis som du skriver, spänna musklerna för att det ska lindra.

Det finns inte så jättemycket att göra, men jag fick höra att det KAN bero på järnbrist. Att duscha vatten på benen eller armarna kan hjälpa.

Lycka till och håll ut! Det går över.....

~*~ Välj dina ord med smak, du kan tvingas äta upp dom ~*~
  • JeanneDArc

Jag brukar behöva sprattla loss som en dåre ibland. Känns som att man har alldeles för mycket energi i musklerna på något vis, om det nu är samma som er andra. Känns oftast när jag ska lägga mig..

• Firenze
    JeanneDArc skrev 2006-10-26 02:45:27 följande:
    Jag brukar behöva sprattla loss som en dåre ibland. Känns som att man har alldeles för mycket energi i musklerna på något vis, om det nu är samma som er andra. Känns oftast när jag ska lägga mig..
    Ja, precis så!!
    ~*~ Välj dina ord med smak, du kan tvingas äta upp dom ~*~
  • Bembu

De brukar inte vara något men det kan, precis som nån sa ovan, bero på någon sorts brist. Ta därför kontakt med mvc och din bm för att kolla upp det. I västa fall kan det vara att levern inte orkar med längre och man kan behöva bli inlagd på sjukhus men som sagt så brukar blodproven visa att det inte är någe fel

• heleneuz

Ja så känns det att man måste sprattla loss, för det liksom kryper i kroppen, jag spolade kallt vatten på mig då kändes det lite bättre en stund.

• Status Mamma

Låter som restless legs. Det kliar inuti kroppen. Prova att massera benen en stund innan du lägger dig. Kalcium är också bra så ät nån/några bananer också.
    Kan ju prova att duscha benen kallt också.

Vet hur det är, var själv drabbad av det.

• Status Mamma

Bembu: Du talar om hepatos och dina upplysningar är ganska så felaktiga. Hepatos handlar om att levern är överbelastad INTE att den inte orkar med längre för då skulle ju en lever transplantation vara nödvändig.

Jag hade hepatos under mina graviditeter och har blivit igångsatt båda gångerna pga det därför kan jag en hel del om det.
    TS, behöver inte vara orolig för att hon har Hepatos. Det är väldigt ovanligt och hennes symtom är ju klåda inne i kroppen, vid Hepatos har man klåda i huden oftast fotsulor och handflator, fingrar och tår till en början.

• biomedbonus

Det hade jag  för några veckor sedan!!
    JAg var helt övertygad om att detta måste vara skabb
    men såklart var det inte det utan gravklåda

• JeanneDArc

Folk verkar snacka om två skilda grejer här nu..

Ts har klåda INUTI kroppen, det andra låter som graviditetsklåda och sitter på HUDEN.

Jag har alltid haft det såhär, inte bara nu sedan jag blev gravid alltså. Har därför inte ens tänkt på att det skulle vara något onormalt. Men det är det kanske då?

• Status Mamma

Jag ville bara rätta till jag med. Att det kliar inuti kroppen är INTE graviditetsklåda och levern går inte sönder om man nu har hepatos heller som nån här inne skrev.

Det TS skriver om tycker jag verkar vara restless legs, dvs myrkrypningar i benen och det är helt ofarligt.

• Bembu

Status mamma: jag ber om ursäkt. Jag uttryckte mig nog lite klumpigt. Tack för att du redde ut de

Svar på tråden Det kliar på nåt sätt inne i kroppen!