• Kejo

Hemförsäkring vid andrahandsboende

Hur löser man hemförsäkringen då man hyr i andrahand?
    Ofta har ju lägenhetsinnehavaren en försäkring på lägenheten innan och då är det ju onödigt att tecka en ny.

Hur blir det om mina saker förstörs/blir stulna? Täck de av lägehetsinnehavarens hemförsäkring då?

• Svar på tråden Hemförsäkring vid andrahandsboende
  • Majakattan

Nej! Du måste teckna en försäkring som täcker DITT boende och DINA saker även om någon annan också har försäkring. Hoppas du förstår vad jag menar.

• Kejo

Så det blir alltså dubbla hemförsäkringar?
    Eller kan man försäkra bara lösöret?

Voer ju hemskt om lägenhetsinnehavaren får ersättning för MINA skadade/stulna saker.

• vackrastarflow

jag spinner av lite på denna fråga - jag bor i en möblerad lägenhet. det är hyresvärdens möbler, alltså vi hyr inte i andrahand. men är det då vi som ska ha försäkring på möbler etc? det enda vi har som vi kunnat tänka oss försäkra är två datorer och våra kameror och mobiltelefoner, men om något skulle hända hade vi nästan fått betala allt ändå med självrisken. måste vi verkligen ha hemförsäkring?

• Majakattan

Nej! Lägenhetsinnehavaren får inte ut pengar för det du äger. Jag hade aldrig vågat bo utan hemförsäkring. Hör med olika försäkringsbolag om hur dom ser på detta och teckna hos dom som har bäst erbjudande. Så hade jag gjort.

• Kejo

Ja, jag vågar ju inte bo utan försäkring. Även om jag inte har några jättedyra grejer så är det ju en massa pengar om man helt plötsligt skulle behöva ersätta allt.

Nåja, det är ju ingen ovanlig situation så försäkringsbolagen borde ju kunna ge ett bra svar

• maribah

Om det är en bostadsrätt som ni hyr möblerad i andra hand,
    så ska ägaren av lägenheten ha en bostadsrätts+hemförsäkring,
    men ni bör även ha en hemförsäkring, tänk på att den täcker ALLT erat lösöre, såsom kläder, porslin, osv. I hemförsäkringen ingår även ansvars-, rätts- och reseskydd i (vanligtvis) 45 dagar i hela världen, så jag tycker aldrig man betalar för en hemförsäkring i "onödan"!
    Ni kan dock inte teckna en försäkring för en lägenhet som ni inte äger, ägaren måste alltså ha lägenheten försäkrad.

• Kejo

maribah,
    Tack för svaret, du verkar ha koll på läget.

Lägenheten är dock en hyresrätt och jag hyr i andrahand av förstahandskontraktsinnehavaren.
    Hon har ett par möbler kvar, men inget som är "värt" att försäkra, det blir mina prylar som är värda något.

Hon vill behålla sin försäkring och den skulle då bakas in i hyran. Hennes försäkring täcker då själva lägenheten och hennes egna prylar. Men täcker den mina? Eller bör jag ta en egen försäkring?
    Känns så onödigt att betala dubbelt bara

• maribah

Hej igen! Jag har i alla fall lite koll, har sommarvikat 3 somrar på ett litet försäkringsbolag. :D

Om det är en hyresrätt så kan man aldrig teckna en försäkring för själva lägenheten, det är alltid den som äger hus/fastigheter som försäkrar dessa. I det här fallet alltså hyresbolaget.

Hennes hemförsäkring täcker hennes lösöre på den adress där hon är skriven, likaså gäller dig om du tecknar en hemförsäkring. Ditt lösöre på den adress där du är skriven. (Sen täcker även hemförsäkringen lånade/hyrda saker i vissa fall, men för att inte krångla till det alltför mycket så tycker jag att man ska utgå fråndet.) Alltså, att hon gör ett påslag på hyran för att hon betalar för en hemförsäkring som inte kommer täcka dig och dina saker låter inte som en bra affär för dig..

• Kejo

Maribah,

Ja, det låter vettigt det du säger.
    Och nej, det ÄR inte en bra affär för mig, men jag vek mig i frågan eftersom hon inte gjort andra pålägg på avgiften. På Stockholms andrahandsmarknad fungerar det inte att tjafsa om 100:- i månaden tyvärr.
    (Det var en förtidsbetalning på 12 månader, därav påslaget)

Så jag föll till föga, men huvudsaken för mig just nu är att jag har kvar min gamla försäkring. Oavsett vad som händer nu så är mina grejer trygga iaf.

Tack för att du delade med dig av dina erfarenehter

• maribah

Nej, det är klart. Vill man ha en lägenhet så får man väl kanske inte gnälla för det, även om jag anser det oskäligt att som hyresvärd ta ut extra avgifter för något som inte på något som helst vis gynnar hyresgästen..
    Som du skriver så är det viktigaste för dig att du är täckt med en egen hemförsäkring.

Jag brinner fortfarande lite för det här med försäkringar och det är bara roligt att kunna hjälpa till! Det finns många som är under-/oförsäkrade utan att vara medvetna om det.

Svar på tråden Hemförsäkring vid andrahandsboende