• ung3barnsmamma

Vågar vi åka (storm)

Usch vi har sån förbaskad otur så fort jag och mannen i mitt liv hittar på något utöver det vanliga

Vi har inte varit iväg från barnen nu på ett år och för en månad sen så bokade vi en helsingforskryssning över just den nu kommande helgen *tyvärr* och givetvis så ska det ju blåsa upp till storm som vi alla har hört!

Jag har varit inne på mängder av vädersajter och den värrsta blåsten är ju där vi ska fara ÖSTERSJÖN och ÅLANDSHAV!

Är det nån som har varit i väg med färja när det har varit riktigt blåsigt...snälla berätta era upplevelser och varna mig framförallt om ni tycker att vi INTE ska åka! Vi hare dock betalt ca 3500:- så det känns ju lite avigt att bara ställa in, men jag vill ju heller inte åka om det kommer att bli en riktig skräckupplevelse!

jag kan ju även tillägga att förra året när vi åkte...det var samma dag som man stängde av hela Essingeleden pga att nån hade kört in med en båtkran i bron och den dagen glömmer jag aldrig, kom på båten 17.10 och den skulle avgått 17.00

Snälla berätta vad ni tyckeroch vad ni själva har varit med om!! Märker man av det mycket på själva färjan????

• Svar på tråden Vågar vi åka (storm)
  • sweetpea

Om jag kunde undvika det skulle jag inte åka den här helgen, men jag förstår att det känns dumt om ni har betalat så mycket pengar.

Jag åkte till Helsingfors en gång när det blåste mycket, med en av Siljas finare och "öppnare" båtar. Så länge jag befann mig i stora utrymmen - typ, det stora discot - gick det bra, för då kändes gungningarna inte lika påtagliga (även om man fick vara försiktig så att man inte trillade omkull är man ställde sig upp). När vi gick ner till hytten blev det värre dock, alla rörelser blir ju mer påtagliga i små utrymmen, och när jag gick på toa var det kört! Det blev en lång natt...Men med sjösjuketabletter hade det kanske gått bättre.

Rent säkerhetsmässigt tror jag inte att det är någon fara, dock, om det är det du är orolig för.

• Lindblomman

Jag hade INTE åkt!!!! Det är dumt att chansa, och det har ju hänt olyckor i hårt väder. Dessutom stänger de restauranger och barer när det är alltför hårt väder, och folk står och spyr till höger och vänster. Tror inte att ni kommer att ha så kul tyvärr.

• Karpet

Usch det är hemskt att åka båt när det stormar tycker jag. Men jag har också ganska lätt för att bli sjösjuk. Har de ingen specialdeal denna helgen ifall man ställer in då? På grund av vädret.

• Lalune2

Jag blir lätt sjösjuk och är rädd på båtar så jag skulle nog inte åka. DOCK, fick jag inte tillbaka några pengar och inte kunde spara resan, så skulle jag förmodligen sätta mig på den förbaskade båten i alla fall.

Var närvarande i varje ögonblick av ditt liv
  • Fru Nyqvist

Tycker du ska ringa till rederiet och hör hur de tror att det kommer bli på båten. Vad rekommenderar de osv.

• annroll

de sista va bra, tycker med du ska ringa dom och fråga... JAg har nog inte åkt... men jag är ganska rädd mycket i onödan med, så... Lycka till hur du än gör. Kram

• ung3barnsmamma

Tack för era svar Jag har tänkt hela natten och tyvärr så är det ju som så attnär jag väl klivit på så är det ju svårt att komma därifrån Att det ska bli ett jäkla skitväder vet vi ju alla och därför kommer jag ju att ångra mig bittert om jag nu blir riktigt dålig!

Tack för tipset om att ringa, jag ska göra det så får vi se vad dom säger

• star137

Jag, min syster och våra barn åker på kryssning ikväll, barbie och landet för länge sen kryssning.
    Jag ringde till silja och frågade om det fanns någon fara, hon sa att det bästa man kan göra ikväll är att åka till åbo, för då åker dom mer mot skärgårn, ska ni till helsingfors är det värre då man åker på öppethav.. Så hon jag pratade med sa att vill man avboka så flyttar dom bara fram datumet, så man förlorar inga pengar.
    Vilken båt åker ni med? Vi åker silja festival!
    Ha det så skoj

• Cina1971

Va typiskt...Ur säkerhetssynpunkt är det ingen fara! (har själv jobbat på färja)Men om du blir sjösjuk är det inte nåt vidare eftersom det är öppet hav nästan hela vägen till Helsingfors efter att ni kommit ut ur Stockholms skärgård. Åker man på kryssning vill man gärna kunna njuta av god mat o goda viner:)Och av sjösjuketabletterna blir man trött och ska inte dricka alkohol...
    Själv ska jag åka från Mariehamn till Stockholm imorrn, men jag börjar inte må dåligt så det är ingen fara.
    Här på Åland är det helt vindstilla, så det är med spänning man väntar på vad som komma skall... :)
    Ha det så bra vad än ni bestämmer er för!

• Monstermamman

Som Cina säger så är det helt vindstilla här på Åland ännu.
    Färjorna går inte om dom tycker att det blåser för mycket, dom brukar oftast kunna gå i hårdare blåst än vad dom gör också. Man åker ju mest inomskärs när man åker till Helsingfors, det är mellan Sverige och Åland det kan gunga lite då i så fall.

Vi får hoppas att vindarna tar en annan väg så ni kan fara utan att vara rädda och bli sjösjuka.

KÅRV, för ett bättre Familjeliv! www.familjeliv.se/Forum-5-163/m12310375-1.html
Svar på tråden Vågar vi åka (storm)