• KarinLo

När man säljer bostadsrätt

Hej, nån som har koll på skatt när man säljer bostadsrätt. Jag vet att det är en skatt man betalar på vinsten när man säljer sin bostadsrätt.

Vad kallas den och hur stor procent av vinsten skatta?
    Jag har också hört att man kan skjuta upp den, är det bra eller är det bättre att betala på en gång och bli av medd den?

Ni som nyligen har sålt, hur gjorde ni/ du?

• Svar på tråden När man säljer bostadsrätt
  • AannaH

jag tror det är 30% på vinsten som man betalar är inte säker..jag köpte ny lägenhet så jag skattade inte sköt upp det. Kommer ju förmdlingen att köpa hus om jag säljer denna lägenheten o då får man fortsätta att skjuta på det..Om det är bra jag vet inte men man har ju mer pengar till den man köper om man inte betalar skatt så då kanske man inte behöver låna så mycket..

• fitforfight

När du sålt lägenheten så drar du ifrån det du köpte lägenheten för och resten blir din "vinst". Har du anlitat mäklare så får du dra ifrån den kostnaden. Sen efter det så skattar du 30% av 2/3 av vinsten.

Jag tror att det är så att du har ett år på dig att investera skatten i en annan bostad annans deklarera du det nästa år och betalar in skatten.

• KarinLo

Tack för hjälpen! Det är en djungel av regler men jag tycker jag börjar lära mig lite.

• Tinkerbellan

5% e det väl???? här e det så iaf..

• Tinkerbellan

vi sålde vår för 55 tusen.. o fick 55 tusen i näven oxå som vi senare satte in på kontot.. Ingen skatt ongenting.. bara våra pengar.-.

• Tinkerbellan

fast det e visserligen 6000 i mellanskillnad på vad vi köpte den för så det e ju såklart skatt på 50% på 6000...

• Tiwi

Du skattar 20% på vinsten efter att du dragit av mäklararvodet!

• Tiwi

Om den nya bostaden du köper är dyrare än den du sålt så får du skjuta upp vinsten.

• Tiwi

Skjuta upp skatten, skulle det stå!

Svar på tråden När man säljer bostadsrätt