• Maja Gräddnos

Väldigt lågt blodtryck

Jag har alltid tidigare, och under min förra graviditet legat på 110/60. Denna graviditeten ligger jag på 105/55. Det var till och med så BM höjde på ögonbrynen och sa "ojdå"!

Min kusin som också är gravid och har samma blodtryck svimmade häromdagen. Själv blir jag yr var gång jag reser mig. Jag har också det senaste halvåret (alltså innan jag blev gravid) blivit absurt trött så fort jag sitter stilla, alltså så mina ögon går i kors.

Frågor:
    -Kan tröttheten bero på blodtrycket?
    -Kan detta vara farligt?
    -Hur mår ni andra med mycket lågt blodtryck?

• Svar på tråden Väldigt lågt blodtryck
  • blondecrazygirl82

Låter inte som du har så lågt bt. Låg själv på 110/60 på inskrivningen men ligger nu på 100/55 och ett hb på 122.

Har du bett din bm tagit en sänka så du får se vad ditt hb ligger på? Tröttheten kan bero på att du behöver äta mer järn. Själv har jag haft huvudvärk och mått allmänt konstigt i en veckas tid, blev ordinerad att börja äta järntabletter. Bm ska ringa på tisdag och höra om det gett med sig eller iaf blivit lite bättre, annars ska jag få träffa läkare.

• Sue Ellen med stort hår

95/60 . BM kallade mig bara lågtryckare.

• October

Jag brukade ha med mig lakrits (gärna salt) om jag kände mig yr under graviditeten. Det ska tydligen höja blodtrycket men det är ju ingen medicin, bara nödfall. Fråga din bm om du mår riktigt dåligt och är orolig.

• SophiaM

Jag har samma som du och min BM sa att det bara är bra att vara "lågtryckare", vi lever visst i regel lite längre...

• Maja Gräddnos

blondecrazygirl82: vad jag har hört är det lågt, ovanligt lågt. Jag skulle skrivit det i ts, men mitt hb är finfint, så tröttheten beror inte på järnbrist.

SueEllen...: Jepp, visst är vi lågtryckare

October: jag käkar massor av saltlakrits alltid, och har alltid gjort. Är sugen på det jämt. Så ur den aspekten är jag tacksam att jag inte har högt blodtryck.

SophiaM: Jag har också bara hört att det är positivt med lågt blodtryck, tills nu då när min kusin med exakt samma blodtryck tuppade av pga sitt . Ställde tydligen till en massa rabalder på MVC.

• princess of woolfs

Jag har haft runt 90/45 under graviditeten fram till nu, v24, då det höjts till 100/50! Så lågt har jag inte annars i ogravidt tillstånd, så självklart känns det, både med blodtrycksfall som lett till att jag både spytt och svimmat några gånger hittills, enabrt på jobbet faktiskt, men även den jobbiga orkeslösheten i kombination med lågt hb(hb och blodtryck hör ofta ihop) och huvudvärk. Visst är det bra med lågt hb, nyttigt för njurarna om inte annat, men man mår sällan bra med så lågt hb om man inte är van vid att ha det. Hur som helst är det inte farligt, om man inte svimmar och slår sig så man får en hjärnskakning tex, vilket ju skulle vara max otur. Men sådana blodtrycksfall kan man ju få även från ett i grunden högre blodtryck, det är ju bara att kroppen inte hinner ställa om sig från liggande eller sittande till stående tex. Trycket är ju hela tiden föränderligt.
    Under graviditet ligger det oftast som lägst i mitten för att sedan stiga.
    Jag bokade en tid till läkare för att eventuellt bli deltidssjukskriven pga detta, men det var så ont om tider att veckorna nu gått och som sagt mår jag för det mesta lite bättre nu, så det är egentligen bara att härda ut. fast jag tog ut fyra semesterdagar när det var som värst. Jobbar med fysiskt och psykiskt funktionshindrade, det är ju inte sådär jättebra att svimma mitt i en skötsituation
    /Madde

• Maja Gräddnos

Oj vad lågt Princess of Wolves! :-O

Jag ringde till BM idag, och hon var jättebra att prata med. Enligt henne hänger min abnorma trötthet vid stillasittande absolut samman med det låga blodtrycket. Hon sa att det var extra viktigt att jag vilade och drack mycket.

Intressepilar alltså, men jag ville bara uppdatera.

Tack så mycket för era svar!!!

• Gumlan

här har ni en som ligger på 79/45 typ jag är van vid att barnmorskorna spärrar upp ögonen och säger OJ oj, vill du lägga dig ner sa en en gång, hihi. har till och med varit nere på 75/41 som lägst tror ja!! :O

jag blir ganska ofta yr o trött. Men dom säger väl att de farliga är att man kan svimma o slå sig, annars ska de väl va bra me lågt blodtryk!

salt funkar ganska bra att höja det med

Svar på tråden Väldigt lågt blodtryck