Jag har haft runt 90/45 under graviditeten fram till nu, v24, då det höjts till 100/50! Så lågt har jag inte annars i ogravidt tillstånd, så självklart känns det, både med blodtrycksfall som lett till att jag både spytt och svimmat några gånger hittills, enabrt på jobbet faktiskt, men även den jobbiga orkeslösheten i kombination med lågt hb(hb och blodtryck hör ofta ihop) och huvudvärk. Visst är det bra med lågt hb, nyttigt för njurarna om inte annat, men man mår sällan bra med så lågt hb om man inte är van vid att ha det. Hur som helst är det inte farligt, om man inte svimmar och slår sig så man får en hjärnskakning tex, vilket ju skulle vara max otur. Men sådana blodtrycksfall kan man ju få även från ett i grunden högre blodtryck, det är ju bara att kroppen inte hinner ställa om sig från liggande eller sittande till stående tex. Trycket är ju hela tiden föränderligt.
Under graviditet ligger det oftast som lägst i mitten för att sedan stiga.
Jag bokade en tid till läkare för att eventuellt bli deltidssjukskriven pga detta, men det var så ont om tider att veckorna nu gått och som sagt mår jag för det mesta lite bättre nu, så det är egentligen bara att härda ut. fast jag tog ut fyra semesterdagar när det var som värst. Jobbar med fysiskt och psykiskt funktionshindrade, det är ju inte sådär jättebra att svimma mitt i en skötsituation
/Madde