• bäbisglad

Finns det någon mer som har fått ett snett bäcken efter graviditet och bäckenuppluckring?

Hej!

Mitt bäcken har "tippat snett" efter min sista (andra) graviditet och förlossning. Det syns på bäckenet/höften att jag är sned, och min naprapat sa att det troligen beror på bäckenuppluckring under graviditeten kombinerat med snedlyft. Jag har haft en hel del problem med detta de sista 3-4 månaderna med smärtor och en konstig känsla på vänster sida i magen. Tänkte bara kolla om det är någon som känner igen sig eller har liknande problem, och i sådana fall, vad gör man åt saken?

• Svar på tråden Finns det någon mer som har fått ett snett bäcken efter graviditet och bäckenuppluckring?
  • AmAnna

Ja, jag har oxå snett bäcken efter 2a barnet. Fick svår smärta 5 mån efter förlossning. Har gått till en kiropraktor, obs! som är mycket erfaren av just bäcken problematik isamband med graviditet o post förlossning.
    Han kunde efter att den akuta smärtan lagt sig manipulera bäckenet rätt(efter ett antal besök), men han har ordinerat att jag måste träna upp mina buk o bäcken muskler. Absolut inga hopp, har kört med Piltes-enbart styrke övningar.
    Går nu hos en naprpat (då och då), mer muskelmassage o akupressur.
    Lycka till!

• Tesselessan

Här är en till..Jäkligt ont gör det.Starka smärtstillande tabl,sjukgymnastik och kiropraktik..ibland även långtids sjukskriven..

• tösamajan

Mitt bäcken var också snett! Efter att ha haft ont i ryggen en stor del av graviditeten och det bara blev sämre efter så gick jag till en naprapat. Hon "tvingade" rätt bäckenet och vips så var jag bra igen!! Troligtvis så är det inte graviditeten som gjort mitt bäcken skevt utan en ridolycka för flera år sedan men då nonchalerade läkaren min smärta och eftersom inget syntes på röntgen så accepterade jag smärtan och lärde mig leva den. Men graviditeten gjorde det hela sämre!
    Nu tränar jag pilates och det funkar kanon för min rygg. Deesutom är min naprapat även min pilatestränare!!

• bäbisglad

Tack för era svar! Känns lite bättre att veta att man inte är ensam, även om jag förstås lider med er. Har ni lust att beskriva era problem, hur känns smärtan? Ibland så tvivlar jag nämligen på att det verkligen är från bäckenet det gör ont?

• Molina

Jag har också ett snett bäckenet just vänster sida går just nu hos en underbar sjukgymnast som tvingar min vänstra bäckenled rätt gör skitont just när det knäpper till men sen släpper smärtan helt under några dagar sen kommer smärtan tillbaka. jag har även fått en sk foglossningsbälte som lindrar smärtan något.

Min smärta lite kortfattat känns som ett T kan man säga gör ont långt ner i ländryggen ut mot just vänstersida men om man pressar ihop vänster bäckensida/led så känns det bättre. Lite svårt att förklara.

• bäbisglad

Min smärta är så konstig och diffus. Det gör ont under vänster revbensbåge och bak i ryggen, ner i vänster ljumske och i bukens vänstra sida. Det känns som en konstig fyllnadskänsla under revbensbågen. Det gör inte jätteont, men jag känner det konstant. Jag har svårt att ligga med den "onda" sidan uppåt. Någon som känner igen sig?

Ska bara tillägga att jag har genomgått datortomografi över bröstkor och buk, ultraljud-buk och gynundersökning med ultraljud samt tagit en massa prover för att utesluta att det är något annat.

• AmAnna

Ja, det är svårt o förklara smärtan. När den var akut hade jag ont i ländrygg o ut mot hö-sida, mot höften, men den strålade även upp mot njuren. Så läkaren fick ju utesluta njurbäcken infl. först, hade nämligen feber då!
    Nu får jag en mer morlande, stramande smärta/känsla mot just hö-sida o ofta innåt höftleden.
    Jag har oxå svårt att ligga på den sidan som gör ont!

Kram

• bäbisglad

AmAnna:
    Ja, jag hade också väldigt ont upp mot njuren i början! Jag har ofta ont i ländryggen på vänster sida. Men jag har inga problem att ligga på den onda sidan, utan det är när jag ligger med den uppåt som det känns konstigt. Men det är klart att det varierar väl en del från person till person som så mycket annat .

• Tesselessan

jag har det så som ni beskriver + att ibland så kommer tydligen ischias nerven ikläm också och då är det inte nådigt.Det stårlar ned i hela benet ut i foten...Önskar ingen det...ajajajajaj

Svar på tråden Finns det någon mer som har fått ett snett bäcken efter graviditet och bäckenuppluckring?