• Smurfas

Husmorstips önskas! - Ska det vara rost i gjutjärnsgryta?! - Hur få bort?

Jag upptäckte att det kommer rost (ser ut som det i allafall) i min gjutjärnsgryta när den står ett tag utan att jag använder den. Ska det göra det eller är det något fel på den (den var svindyr och är nästan oanvänd...)? Hur tar man i såfall bort detta lättast?

• Svar på tråden Husmorstips önskas! - Ska det vara rost i gjutjärnsgryta?! - Hur få bort?
  • Tesie

Har du oljat in den ordentligt? Om inte, testa det!

• Nyfiken gul

du måste olja in den ordentligt!!

och ALDRIG ALDRIG diska ur den med diskmedel!!

• Lola Jämtland

Du måste ju olja in den efter varje gång du använt den....iaf gör jag det o min har hållit sig jättefin i flera år nu....

//Husägare!
  • Solan01

Efter att du gjort den ren (med varmt vatten bara, inget dikmedel) så smörjer du in den med matolja eller olivolja. Det gör jag varje gång när jag använt min och den har hållt sig jättefin.

• uno

Fyll grytan med potatisskal, fläsksvål och mjölk.
    Låt stå över natten.
    Skölj ur och olja in.

Har jobbat i glas/porslins butik och detta var en stående fråga från kunder med rostiga grytor.

• Solan01

hihi så många vi var som skrev samma!

• CMN

Jag har också en i gjutjärn men jag diskar den med diskmedel och om det blir ful eller rostig så är det bara att sätta in den i ugnen ordentligt inoljad så blir den som ny.

• Smurfas

Tack för tipsen, det hade jag ingen aning om!

Jag som har diskat med diskmedel och haft den ända sedan i julas utan att olja in den... Tror ni det är för sent att rädda den nu?!?

• Solan01

Olja in den nu, låt oljan sugas upp, ta mer igen osv tills den är "mättad". Den går nog att fixa ska du se!

• uno

Ja bara du ser till att få bort rosten så går det bra att fixa nu.

• Tesselessan

har haft min i snart tio år och den har råkat rosta när mannen min har diskat men det går att rädda..följ ovanstående tips bara..

• getingmidja

Man kan olja in och värma den på lite mildare värme under en längre tid i ugnen.

• Aaliyah

Det är inte "kört" bara för att man använt diskmedel. Men man ska försöka undvika det. Det vara bra att olja in grytan och låta den stå och torka på en eftervarm platta efter disken. Fukt leder ju till rost som bekant.

• Smurfas

Vilken tur! Jag ska olja in den som bara den i morgon!

Tack för svar!!!

Svar på tråden Husmorstips önskas! - Ska det vara rost i gjutjärnsgryta?! - Hur få bort?