• Mamma och Mor

I vilken vecka görs vändningsförsök?

Var till bm idag och precis som jag misstänkte låg barnet på snedden, dvs inte med huvudet nedåt. Jag är nu i vecka 35+1 och har ny tid hos bm när jag är 37+3. Ifall barnet inte hade vänt sig då så skulle det bli vändningsförsök.
    Det jag undrar är om det inte är lite väl sent att göra vändningsförsök så långt in som nästan vecka 38? Finns det någon chans att lyckas vända bebisen rätt, för som jag har hört så kan barnet själv inte vända sig efter vecka 38 pga att det är så trångt?

Ni som varit med om vändningsförsök - hur går de rent praktiskt tillväga och är det en obehaglig/riskfylld procedur?

• Svar på tråden I vilken vecka görs vändningsförsök?
  • Catta040610

Jag gjorde mitt försök i v 35+3. Tror att de flest gör sitt i v 36+ nått. Men min lilla kille hade börjat fixera sig så BM ville jag skulle göra det så fort som möjligt. Var jätte nervös trodde det skulle göra ont. Var absolut ingen fara. Blir lite skakig av bricanylen. Men gjorde absolut inte ont. Tyvärr misslyckades vändningen. Men det var klart värt ett försök.

• Mamma och Mor

Men oj, då verkar det ju faktiskt lite sent att få vändningsförsök så sent som en bit i vecka 37.... Förlossningen kan ju starta tidigare och hur kul blir det då om liten ligger med rumpen neråt Fundersam

• Mamma och Mor

Inga mer som varit med om vändningsförsök och kan berätta när i graviditeten ni fick genomgå detta och resultatet/upplevelsen av det?

Ska ringa bm imorgon, blir ju fundersam om det kanske är väl sent att göra vändningsförsök annars.....

• Lisbethdottir

Ska till förlossningen i dag och träffa läk och disk. vändningsförsök. Går i dag in i vecka 37. Om det blir aktuellt med ett vändingsförsök vill jag ha det så snart som möjligt då mitt andra barn är född i vecka 37. Man blir ju orolig att allt ska sätta igång.

• Petris

Jag ska till spec-MVC när jag är i v 36+2 för vändningsförsök.

• Mamma och Mor

Ringde till mvc idag. Tydligen var det som jag tyckte - nämligen att min bm verkade väl så stressad och disträ och nog inte riktigt "var med" under mitt bm-besök igår.
    Den bm jag pratade med idag sa att en bit in i vecka 38 (37+3) är på tok för sent att göra vändningsförsök på en förstföderska. Är det en omföderska kan man vänta lite längre, men i mitt fall borde detta ske senast nästa vecka.
    Ska ringa in imorgon för tidsbokning för UL och då vändningsförsök om bebisen ännu då ligger på tvären. Usch och fy - känns lite läbbigt faktiskt Fundersam

• Emmpis

Jag ska på Ultraljud och titta, för att min bm senaste gångerna tor att bebisen ligger i säte. Jag ska dit 2/11, samma dag som jag går in i v 38, och sedan ska de ju ta ställning efter ´det om ev vändning. Men när jag läst här verkar ju det väldigt sent..???
    En till fråga: SKA man göra vändningsförsök eller är det upp till om man själv vill eller inte??

Mvh Emma

• Lexia

Jag gjorde ett vändningsförsök i v 39+0 pga säte, för ca en månad sen. Försöket misslyckades dock... Som någon tidigare skrev blev man lite skakis och fick hjärtklappning av bricanylen, vilket kan upplevas som obehagligt. Själva vändningen kändes knapppt, de var hur försiktiga som helst. Helt klart värt ett försök! Lycka till!

• Lexia

Emmpis; Vändningsförsök är helt upp till en själv om man vill genomgå eller inte.

Mvh Lexia

• Mamma och Mor

Förlåt mig mina tusen frågor, men finns det några risker med vändningsförsök - exempelvis att förlossningen startar för tidigt etc?

• Petris

Jag frågade min BM om risker och det finns det. Det finns risk för att förlossningen startar vid vändningsförsöket och då blir det akut snitt... Så min BM sa till mig att packa med mig "väskan". Blev ganska skärrad över det beskedet. Men jag har pratat med min mor som fick genomföra vändningsförsök med min yngsta lillebror. Hon tyckte det var hur odramatiskt som helst. Fast jag hoppas nog att bebben hinner vända sig själv under helgen!

Svar på tråden I vilken vecka görs vändningsförsök?