• framtidstjej

Ska man välja dubbelugn eller inbyggd ugn?

Dubbelugn med induktionshäll?!
    Bra/dåligt?
    VAd säger ni som gillar att baka bröd....
    När man bakar mkt bröd, vill det nästan jäsa ifrån en och då vore det bra med
    dubbelugn för att grädda samtidigt .
    Även bra när man vill göra ex potatisgratäng
    samtidigt med ngt annat som också ska vara i ugnen.
    Men då har man arbetshöjden så lågt ner....Böja sig hela tiden + hålla undan småttingarna
    när man tar ut saker ur ugnen.

Golvugn eller inbyggnadsugn?
    Hur har ni det?
    Känns som inbyggnadsugnarna dessutom blir så små...

• Svar på tråden Ska man välja dubbelugn eller inbyggd ugn?
  • Pokergirl

Vi har en spis med dubbelugn. Kostade 16000 och den känns verkligen inte som en lyxmodell, plastig, går sönder emellanåt - luckan lossnar från fästet. Den nedre ugnen använder vi sällan, bara när vi har massa mat på gång samtidigt typ vid storkok eller fest. Jag skulle hellre ha en inbyggnads på bra höjd, mycket mera praktiskt!

• framtidstjej

okej! tack för ditt svar...hoppas fler skriver och talar om hur de har det

• längtarefterbarn

Har man bara varmluftsugn så förstår jag faktiskt inte grejen med dubbla ugnar. Då kan man ju ställa grejer ovanpå varann ändå. Hur ofta behöver man egentligen 2 ugnar?
    Skulle oxå absolut välja inbyggnadsugn i arbetshöjd.

• France

Jag har en varmluftsugn med kall lucka, i den kan man grädda fler plâtar samtidigt. Induktionshäll gillar jag inte...

• France

...glömde...har ugnen nertill, det är ju praktiskt att ha den i arbetshöjd men jag tycker det stjäl värdefull arbetsbänksplats.

• framtidstjej

varmluftsugn har jag hört att om man gräddar flera plåtar samtidigt får inte brödet/bullarna ngn ordentlig färg.Sen har jag också hört att brödet blir torrt!
    Det är ju inget gott...

• France

inte mina bullar
    man glömmer lätt att en varmluftsugn är varmare än en vanlig, (typ 40-50 grader) och sätter samma temp som det stâr i receptet . Men det är väl en vanesak som med alla nya apparater.

• längtarefterbarn

nope, så har det inte varit i min ugn iallafall och inte i mammas heller för den delen. Det blir minst lika bra som i en vanlig ugn, fast det går bra mkt fortare

• framtidstjej

tack! ngn mer som kan hjälpa mig, tala om vilket ni tycker är bäst?

• Carrrie

Jag saknar verkligen varmluftsugnen när jag flyttade. Ska def köpa en sån när vi flyttar! Ska dessutom ha en i bra arbetshöjd(inbyggn)-jätteskönt om man bakar och fixar mycket i köket. Dessutom lättare när man ska rengöra!

Induktionshäll vill jag också ha men har ingen erfarenhet av detta.

• France

varmluftsugnar brukar ha inbyggd rengöringsfunktion det är verkligen helt super!!!

• annca

Har inbyggnadsugn i arbethöjd, varmluft.
    Skulel definitivt inte vilja ha vanlig spis igen. Man behöver inte böja sig, den är ur vägen för barn och djur (även om den har "icke-varm" lucka också).
    Man behöver helelr inte oroa sig för att spisen ska tippa om man har klängiga barn...

~*~ man önskar att man kunde vara bara tyst & cool (W.Crafoord)~*~
  • Kaosspassageraren

När jag var vegetarian tyckte jag att vår dubbelugn var SUPER! Om vi hade många middagsgäster kunde vi laga dubbelt i den stora varmluftsugnen och ngt mindre (samma eller annan rätt) i den lilla. Om det bara var vi kunde vi spara lite energi gnm att bara använda den lilla. Urbra!

Nu när jag äter kött också har vi mindre användning för det, men jag skulle ändå slå ett slag om man brukar laga mkt mat i ugn, dvs både ofta och stora mängder. Då ÄR verkligen dubbelugn en bra sak !

• Karpet

Jag har en stor varmluftsugn med gasspis med 5 brännare ovanpå. Den står på golvet alltså. Jag tycker att det funkar jättebra att ha det så. Jag har hellre en stor ugn än två små, speciellt en gång om året när jag gör kalkon. DÅ får man inte plats i en mindre ugn.

Jag håller också med France om att det tar upp onödigt mycket plats om den inte står på golvet.

• annca

Jag har min mitt i ett högskåp, och utrymmet ugnen skulle tagit under spishällen är ju stora bra lådor, så något extra utrymme tar den ju inte upp!

~*~ man önskar att man kunde vara bara tyst & cool (W.Crafoord)~*~
Svar på tråden Ska man välja dubbelugn eller inbyggd ugn?