När räknas man till arbetsnarkoman?
Sambon och jag sitter och diskuterar. Jag påstår att han jobbar för mycket och kan nästan räknas till en arbetsnarkoman. Och han tycker tvärtom.
Var går gränsen?
Sambon och jag sitter och diskuterar. Jag påstår att han jobbar för mycket och kan nästan räknas till en arbetsnarkoman. Och han tycker tvärtom.
Var går gränsen?
När arbetet går före familjen tycker jag att man är arbetsnarkoman. D v s när du har med dig arbetet vad du än gör, äter, sover, leker med barnen o s v.
Tja... när man försakar människor och annat i sitt liv på ett dåligt sätt och har svårt att koppla av.
Min pappa är arbetsnarkoman, han vet helt enkelt inte när man tar det lugnt. När han menaratt han kopplar av så läser han tidningen och ser på tv samtidigt, med ena foten i golvet, liksom på väg upp... Sen somnar han bara pang! för han är egentligen uttröttad...
Mamma Legolina snodde mitt inlägg!
Men jag håller med helt.
Får jag fråga hur mycket han jobbar?
Jag skulle kalla min man för arbetsnarkoman. Jobbar fram tills gästena kommer när man har besök, jul och nyår måste ju kolla jobba och jobba några timmar då med Och så klart så finns det inget som heter helg hemma hos oss(bara när man ska äta godis
).
Definitionen på arbetsnarkoman sätts av omgivningen, inte av den som anses vara det och inte objektivt. Det går aldrig att argumentera mot en person som tycker att man är arbetsnarkoman - man är alltid i motvind. Försök hitta definitionen på motsatsen - latmask. "Min man tycker jag är en latmask, men det tycker inte jag - vilken är definitionen på en sådan?" så förstår ni vad jag menar. It is in the eyes of the beholder - betraktaren definierar.
Man behöver väl inte vara arbetsnarkoman för att man arbetar länge och mycket. Att man sätter jobbet före familjen kan ju ibland vara en nödvändighet. Om 25 personer är beroende av att jag blir klar med en sak denna veckan annars blir de andra utan arbete/lön/pengar till firman så är det väl självklart att man måste jobba.
Arbetsnarkoman är man däremot om man själv blir "sjuk" av att vara ledig. Två dagars semester men sedan måste man åka in till firman bara för att kolla upp så att allting flyter, skriva några brev, kontakta någon kund eller helt enkelt känna sig lite nyttig. När man blir nervös, orolig, inte kan koppla av om man inte är på jobbet, då är man arbetsnarkoman.