• kaffebönans

Behöver man tänka på nått speciellt när man skriver kontrakt på lägenhet?

Jag har alltid bott i "någon annans" lägenhet men har äntligen fått min egen. Vet ju inte alls vad man kanske borde tänka på när man skriver kontrakt. Ska man fråga om saker och isf vad?
    Är besiktning av lägenheten tex. intressant för mig?

• Svar på tråden Behöver man tänka på nått speciellt när man skriver kontrakt på lägenhet?
  • septbebis

Jag flyttade in i min nuvarande lgnhet i augusti och jag var med på besiktningen. Min hyresvärd rekommenderar att man är med på den.

• septbebis

Glömde ju... Och i samband med inflyttningen av denna lgnhet så skulle var det besiktning på min gamla och där var den inflyttande hyresgästen med.

• kaffebönans

okej! vet att lgh är besiktigad och att dom ska tapetsera/måla några rum. Men hur fungerar det? ska jag flytta in innan dom fixar med tapetsering å så eller vad? ska jag va med och besiktiga lgh när den klar?

• morotsland

Vad konstig min länk blev. Så här skriver de: "Tänk på att?
    Du bör ha ett skriftligt kontrakt ? det har du rätt till
    Läsa igenom kontraktet noggrant innan du undertecknar det. Det ska stämma med vad du och hyresvärden kommit överens om.
    Vara uppmärksam på vad som ingår i hyran, till exempel uppvärmning, eventuella tillval
    Kom ihåg ?
    att hyreslagen är tvingande till hyresgästens fördel. Innehåller kontraktet ett villkor som är sämre för hyresgästen än hyreslagens bestämmelser, gäller det som är mest förmånligt för hyresgästen."

• septbebis

Aha, så den är redan besiktigad... Det med tapetseringen är sånt du kan kolla när du skriver på kontraktet. Min nuvarande lgnhet tapetserades innan jag flyttade in. Enklast så.

• septbebis

Den tapetserades alltså om efter besiktningen (som var i juni). Jag fick själv välja tapeter och tapetseringen gjordes precis innan inflyttning.

• septbebis

Den tapetserades alltså om efter besiktningen (som var i juni). Jag fick själv välja tapeter och tapetseringen gjordes precis innan inflyttning.

• kaffebönans

Jag tror at den ska tapetseras för att den fått nedslag på besiktningen, kan förstå det för det var vissa rum som var mindre roliga. Jag vet att jag kommer att få väla tapeter imorgon när jag ska skriva på kontraktet.

Men tex. om lgh inte blev godkänd vid besiktningen, ska jag flytta in då? el ska jag vänta på att den blir godkänd?

• Issa83

tänk på att gå igenom besiktningslista direkt när du flyttar in om du hittar nått "fel" som inte finns me på listan ska du anmäla detta till hyresvärden så fort som möjligt. Annars blir du ersättningsskyldig vid utflyttning!

Svar på tråden Behöver man tänka på nått speciellt när man skriver kontrakt på lägenhet?