• La Muchacha

Hur beräknas SGI om man säger upp sig själv från jobbet?

Ngn som vet på vad SGI kommer att grundas om man frivilligt säger upp sig från jobbet? Effekten blir ju att man blir avstängd från A-kassa i 4 månader och sedan får A-kasseersättning. Men vad grundar de sedan SGI på?

• Svar på tråden Hur beräknas SGI om man säger upp sig själv från jobbet?
  • Trollfia

Hej hej!
    Jag har inte fått mitt 100% beslut än men jag sa upp mig själv och slutade efter att ha jobbat i sammanlagt 4 månader och hur mycket jag än ifrågasätter de på försäkringskassan så¨säger det att min SGI gäller ändå!! Se bara till att stå som arbetssökande på arbetsförmedlingen, då är du till sammhällets förfogande på ett annat sätt!

• Vågen

Jag undrar oxå över detta. Om man säger upp sig under föräldraledigheten, ändras SGI då?

• La Muchacha

Flyttar upp igen... någon?

• Mirva BF 040406

Jag skulle nog misstänka att man får lägstanivån... men ring och hör med din Försäkringskassa... eller informationen finns kanske på www.fk.se

• Pumba

Hej,
    När man slutar sitt arbete har man "SGI-skyddad" tid i 3 månader (om ditt tidigare arbete var SGI-grundande vill säga). För att därefter få kvarstå på samma SGI måste man vara anmäld på arbetsförmedlingen och då är det jätte viktigt att man anmäler sig där omgående, inte en enda dags glapp (tips: anmäl dig på en gång!) Om du haft någon annan anställning än vanlig tillsvidare anställning de senaste 6 månaderna föreslår jag att du ringer FK och kollar vad som gäller just dig.

• Ribbed

Under föräldrapenningtid händer inget fram tills barnet är ett år. Din SGI som du får under din föräldraledighet baseras på tiden innan. Du får även behålla din SGI om du plockar ut 5 dagar/vecka efter det barnet fyllt ett år.
    Eller om du jobbar halvtid och plockar ut föräldrapenning resten av tiden

Om din SGI ändå skulle sänkas vid barnets ett årsdag så får du utbetalt från den SGI som gällde innan sänkningen. Men bara fram tills att barnet är två år.

Hoppas jag inte krånglade till det

• La Muchacha

Tack för alla svar!
    Ribbed! JAg tror du missförstod mig, jag menar om jag säger upp mig nu, ett halvår innan jag har fått barn, vad händer då med SGI? (alltså inte att jag säger upp mig under mammaledigheten).

Svar på tråden Hur beräknas SGI om man säger upp sig själv från jobbet?