• JeanneDArc

Ömma leder i händerna?

Jag har de senaste dagarna börjat få värk i lederna i bägge händerna. Det känns främst när jag spänner dem och sådär,men jag undrar vad det beror på..
    Någon som vet om det kan vara graviditetsrelaterat?

• Svar på tråden Ömma leder i händerna?
  • rosenlina

Jag har med det. mina fingrar har verkligen svullnat pga gravideteten,men känns konstigt att det gör onte när jag böjer fingrarna.

hopas det går över efter man fött barnet!

• Caab

Jag har också ont i lederna i fingrarna, speciellt när jag böjer dem. Värst är det på morgonen när jag vaknar. Är i v. 37 nu, men har haft så i minst 1 1/2 månad.

• Hean

Har också samma problem. Bf nu på söndag och har haft ont i händerna i ca 2 veckor nu.

• Ageton

Kika in och läs om karpaltunnelsyndrom på tex sjukvårdsrådgivningen, jag har haft det i ca 6 veckor...kanske kan vara det!!!

• Felicia78

Tycker ni ska ringa till sjuksgymnasten! Jag har oxå haft ont i handleden o händerna/fingrarna sen flera veckor tillbaka o de blir inte bättre me tiden. Men hjälper iallfall lite me skenan ja fått att ha på mig på natten... Fick en skena till varje hand av sjukgymnasten o har hjälpt bra. Glömde ta på mig dom i förgårnatt o hade såååå ont då ja vaknade

• JeanneDArc

Hmm okej.. men karpaltunnelsyndrom, går det över igen efter förlossning eller? Känns inte så lönt att gå till sjukgymnasten i så fall för jag är ju på bf+6 idag.

• nikolin

Det försvinner oftast efter förlossningen, men det kan ta upp till 3 mån! om det nu är det? du kanske bara har mycket vatten i händerna ?
    Pirrande, stickande och domningar, fumlighet och kraftlöshet är symtom på carpaltunnel syndrom. Och att det känns som att handen sover.

• JeanneDArc

Nej i så fall låter det inte alls som att jag har det. Jag har bara ont precis i lederna! Speciellt när jag anstränger mig och spänner handen. Hoppas det beror på vätska då så jag inte börjar få reumatism eller nåt..

• SannaStina

Har karpaltunnelssyndrom i bägge händerna och det började eaxakt så - ont böja dem och de kändes svullna. Sedan började de domna.

När händerna sedan varit så ett par veckor så slutade det göra ont att böja dem men det känns fortfarande tjockt och trögt främst mornarna att böja dem och de är tyvärr domande i stort sett hela tiden men olika mycket då.

Skall gå över inom 1-2 månader efteråt men har det inte gjort det på 3 månader bör man söka läkare ifall det kanske då är aktuellt med operation.
    Kan bli aktuellt redan innan om man får symtomen tidigt i graviditeten - typ innan v 30...

Säg till er BM så ni kan prova ut skenor - de lindrar ite nattetid i alla fall

Svar på tråden Ömma leder i händerna?