• Nettan73

Hur orolig ska jag vara? Torr blöja och stor kräka

Freja blir sju veckor i morgon och vaknade i morse med torr blöja och nu några timmar senare så har det fortfarande inte kommit något ur henne, varken kiss eller bajs..

Igår kväll var hon otröstlig och skrek i några minuter tills hon fick ur sig den värsta o största bebiskräkan vi nånsin sett.. Hon blev direkt lugn, och sen åt hon _lite_ och har sovit bra hela natten.

Några gånger nu under morgonen så har hon blivit ledsen och spänt hela kroppen, och jag har försökt hjälpa henne genom att trycka på magen och dra uppp benen och trycka dem mot magen - men hon bajsar ändå inte.. Hon har ammat normalt hela morgonen. Jag helammar. I vanliga fall så bajsar hon alltid när hon äter.. men inte idag.

Bebisar som helammas kan väl inte bli förstoppade..? Vad är det annars som felar...? Hur orolig ska jag vara...?? Vad borde jag göra..??

• Svar på tråden Hur orolig ska jag vara? Torr blöja och stor kräka
  • Sara och Maja

Bebisar som amas blir inte förstoppade så det är nog ingen fara.
    Min dotter fick ersättning så hon var lite trög i magen ibland. Då skulle vi ge henne katrinplommonpuré eller messmör enligt BVC. Men hon var lite äldre än 7 veckor då.

• MansonDust

Så länge hon kissar så är det ok. Kan gå över 1 v innan ammade barn bajsar.

• Vädtkustmamma

Ett litet tips om hon inte har kissat heller och om du är orolig. Min dotter kissar nästan alltid om hon får ligga på skötbordet utan blöja. Ännu mer kommer det om mamma duschar samtidigt så att det skvalar lite rinnande vatten...

• Nettan73

Tack för era svar!

Freja har i alla fall kissat lite nu, så jag tar det coolt ett tag till i väntan på bajs..   

• mludvigs

Så små barn bajsar allt mellan flera gånger varje dag till 1 gång var 14:de dag. Så förstoppning behöver du inte oroa dig för än!
    men lite magmassage skadar ju aldrig för att få igång tarmar osv.

Så länge hon kissar är allt ok! (och hon inte verkar ha ont så klart)

• Nettan73

Men kan ett barn plötsligt ändra bajsvanor...? Från att ha bajsat vid varje amning till en gång om dan eller så, över en natt..?

• Nettan73
    Avföring

Nyfödda barn bajsar ofta varje gång de äter och avföringen är oftast väldigt lös. Efter en eller ett par veckor brukar de flesta börja bajsa mer sällan och efter ett tag är det vanligt med avföring ett par gånger om dagen. En del barn som ammas kan helt plötsligt börja bajsa så sällan som en gång i veckan. Ibland kan det gå upp till tio, tolv dagar mellan avföringarna. Många föräldrar blir oroliga om barnet inte har bajsat på några dagar, men det behöver man inte vara om barnet äter och sover bra och är som vanligt för övrigt. För barn som ammas är det lika normalt att bajsa varje gång de äter som en gång i veckan, under förutsättning att de äter och mår bra.

:info från sjukvårdsrådgivningens hemsida.. 

Svar på tråden Hur orolig ska jag vara? Torr blöja och stor kräka