• Alise

Hjälp ang. bänkskiva!

Vi ska byta bänkskiva i köket, men jag vet inte om jag vill ha en i ek (laminerad) eller en svart, typ Ikeas Prägel i stenmönstrad svart. Vi ska även byta köksbord och skänk till ekmöbler.

Om vi köper en i ek, kanske det blir för mycket ek? Men om vi köper en svart så kanske det blir för mörkt, med tanke på att golvet är gråsvart?

Bilder finns i galleriet, kika in där för att se hur det ser ut som det är nu!

Tacksam för hjälp!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-26 12:44:08:
    Kaklet är blått, bilderna är rätt mörka så det syns kanske lite dåligt...

• Svar på tråden Hjälp ang. bänkskiva!
  • Älgen

jag skulle ta svart så att det "händer" lite i köket men det beror ju på vilken prägel ni vill ge köket. ek ger ju en mer lantlig känsla tycker jag.

• Miss Lau

Jag skulle ta svart, tycker att det ger ett helt annat intryck än ek.

Vi har Ikeas svarta laminatskiva i köket, bilder finns i galleriet.

• Duckan74

valmar, snyggt!

Alise, eftersom kaklet är mörkt blått tycker jag inte att svart riktigt passar till så jag röstar då för ek.

• Alise

Valmar: Så snyggt! Efter att ha sett bilderna i ditt kök, så har jag bestämt mig för den svarta bänkskivan.

• jenniiica

EK!! Behöver inte ens titta på bilderna... ek ek ek :)

• Gustie

Vi har ett ekkök med svart bänkskiva, det är jättesnyggt ihop!

• LilJ

är kaklet svart eller blått?

SVART SKA du ha!!!

• pr32

Jag säger såhär: Behåll de vita fina möblerna och ta ek på bänkskivan.

• Minimagen

Hej!
    Jag tycker det är jättefint som ni har det med så mycket vitt! Jag skulle ta en ek-bänkskiva med tanke på det mörka golvet och kaklet så inte köket blir för mörkt.

• olpansfamilj

Akacia skulle bli jätte fint till! Har det i mitt kök! Kan bli kanske för mycket ek.... har ek möbler osv och alla verkar gilla det..

• olpansfamilj

annars har ni ju ganska mycket vitt i köket så det är nog ingen större fara med ek.... men tror att akacia blir bäst. Det ropar även min polare här som är inredare!!!

• hjortronblomman

hej där..hmm..svårt det där..blått kakel, grått golv..tror nog att en svart skulle bli intressant..kolla in vårt kök..visserligen mörkt grå bänkskiva, men kanske kan hjälpa dig i dian funderingar..

• Tildas52

jag tycker ni ska ta ek blir mer enhetligt

fint köt föresten =)

• mimmi 1

Om du väljer svart bänkskiva .... måste du inte då byta ut kaklet?? jag tror inte att den svarta bänkskivan gör sej snygg mot ett sådant mörkt kakel....(valmar har ju ljust kakel...)

Jag skulle tveklöst välja ek, men smaken är ju olika.
    Det finns ju en variant till.... man kan ju välja en bänkskiva (typ svart då som du så gärna vill ha..) med ek-kant framtill..... gå in på Home-butiken bla. o kolla....
    Då blir det ju inte lika dystert...

• Alise

Ek är mitt absoluta favorit-träslag, men jag känner nog att det kan bli lite för mycket ek ifall jag väljer en ek-bänkskiva. En kantlist i ek som mimmi nämnde kanske skulle vara något iofs... *funderar* 

Köksmöblerna ska väck, dom är så nötta å fula om man granskar dom lite närmare, så dom vill jag inte ha kvar! 

Kaklet är inte så mörkt som det ser ut på bilderna...  

Olpans familj: Hur ser akacia ut? Är inte så hemma på alla träslag som finns =)

Förresten, TACK alla som svarat!

• Bettangarbo

-> Olpans familj

Jaa, akacia som är så fint!! Skulle bli supersnyggt.. Har jättefina blomlådor i akacia som ska få agera blomkrukor i vinter..

Och ikea har fått in supersnygga (iaf på bild, inte kommit till vårt ikea än) vita muggar med akaciafat + sked.. Maräng heter de.

Tror svart och blått kan bli så "hårt och kallt" att man tröttnar, ek blir ju varmare men att ta in ett nytt träslag "stör inte" eller ser dumt ut om det är ett snyggt träslag i samma stil - som faktiskt akacia är..

Men väljer ni mellan de två röstar jag ek! :) Hoppas ni blir nöjda med vad ni nu väljer!

• mimmi 1

Vet du, Alise, jag tror inte att det blir för mycket ek.... själv har vi ekluckor och en ljus melerad bänkskiva, med ek-list och ett 10x10 kakel i olika beige o bruna nyanser... OCH matbord i Ek, och vi har även innerdörrar och dörrfoder i ek....
    Jag är rätt bestämd i min uppfattning att inte blanda olika träslag, de tar ut varandra då, Gillar du Ek (som jag gör) så tycker jag att det skulle bli fint med bänkskiva och matbord i Ek.... ( däremot tycker jag att man inte ska blanda varma o kalla färger, även om det just nu är trendigt... så kaklet borde ha en varmare ton än blått om man väljer en ek-bänkskiva... men det är ju åxå en smaksak)

kolla på nätet, det finns massor med sidor på bänkskivor det är bara att googla...då ser du säkert olika förslag på färg o trä sammansättningar....

Svar på tråden Hjälp ang. bänkskiva!