• Doudoune

Växa och upptäcka världen...tidiga barn, eller??

Denna bok tycks ju vara en bibel här på FL, och själv gillar jag den också skarpt. MEN: jag får alltid en känsla av att bebisarna i boken är så motoriskt avancerade för sin ålder.

Vad tycker ni? Jag tycker att min dotter verkar utvecklas fullt normalt men då jag läser boken så häpnar jag alltid över vad en bebis i hennes ålder förväntas kunna enligt författarna.

Visst står det alltid att barn är olika och så vidare, men ändå. Detta är verkligen ingen källa till oro hos mig, men jag blir nyfiken på om ni är fler som tänkt samma sak?

• Svar på tråden Växa och upptäcka världen...tidiga barn, eller??
  • Jungfru1985

man ska ju aldrig jämföra..alla e ju så individuella. men jag har me tänkt på d.. har fått en broschyr med barnens utveckling vecka till vecka.. men en del kan mina pojkar medans en del grejer har de inte visat någon intresse för ännu..

• Sara K

Jag tror inte " normala" barn är så tidiga som exemplen i boken, tänkte också på det när jag läste den!
    Annars tycker jag den är bra.

Sara, stolt mamma t. Stella -05 o Wiggo -06!!
  • mludvigs

Själv slutade jag läsa den eftersom det stressade mig så att läsa vad alla barnen kunde. Typ köra bil, prata i mobil och hjula samtidigt vid 8 månaders ålder....

Nej personligen gillade jag bara boken för den allra första tiden men sen nej, då tyckte jag inte alls om den!

• lisson

Tycker också boken är bra på många sätt, men har också förvånats över vilka underbarn de verkar utgå ifrån!

• Status Mamma

Men utgår ni från barnets verkliga ålder då? Som min dotter hon är ju 23 dagar yngre än sin verkliga ålder, dvs hon föddes 23 dagar tidiagre än beräknat, så när hon är 26 veckor då hon föddes så är hon egenligen bara 23 veckor.

Förstår ni skillnaden?

Samma sak om ni gick över tiden.

Detta står ju ibörjan av boken.

Jag tycker boken är kanonbra.

• Doudoune

Ja, visst är den bra, det är inte frågan. Och ja, jag utgår från barnets verkliga ålder.

Att barnen i boken är tidiga är inte på något sätt störande, men jag kände mig ändå nyfiken på om fler tyckte som jag!

• Sarita

Jag tyckte också de var tidiga. Minns speciellt att barn påstods kunna känna igen sitt namn himla tidigt. Det kunde INTE min dotter.

• Alexandra85

Hms, har väl då inte ett "normalt" barn då.
    Grejen med boken är väl att den kan stämma in på dom flesta barn men inte alla....
    Och jaa, jag läser den boken.

• Tonx

Det går inte att följa tidsangivningar sådär!
    Det kan ju skilja nästan ett år i utvecklingen barn ju!
    Ta en sån sak som att gå, det finns väldigt tidiga barn som går vid 7 månader, också finns det dem som inte går förrän efter 18 månader.

Det finns dom som rullar runt när dom är 2 månader och dem som inte gör det förrän 7 månader. Det är så himla olika.

Svar på tråden Växa och upptäcka världen...tidiga barn, eller??