• jummie

Vad KAN man göra åt barn som biter andra barn på dagis???

Min son har blivit biten två ggr nu av en o samma tjej på sitt dagis...Han går ju trots allt vara där 15 timmar per vecka o de är ute mestadels av tiden så jag tycker att han inte borde hinna bli så mkt biten

Förstår ju att fröknarna inte kan vara med i alla lägen men det känns inge kul att lämna honom där!!!

Idag hämtade jag honom med en jätte fläskläpp då tjejen bitit honom i läppen!

Vilka rättigheter har JAG..VAD kan jag kräva??

• Svar på tråden Vad KAN man göra åt barn som biter andra barn på dagis???
  • nina80

Barn bits och är det små barn så är det fröknarnas skyldighet att förhindra att sådant sker. De brukar veta vilka barn som bits mer än andra och de får helt enkelt ha extra koll på de barnen.

Straff är till för brottslingar och inte för barn och inte änns brottslingar blir friska av straff...
  • jummie

nina: ja de vet mer än väl vem det är som bits!! Min pojke är 21 månader o trivs jättebra på dagis o jag vill inte att han ska bli otrygg!

Tjejen som bits är inte ens 3 år..2½ typ..så hon är ju inte så stor hon heller! Problemet enligt fröknarna är att hon bits oavsett humör, det går inte att förutse när hon ska bitas utan det kan komma när som helst!

Känns som om jag inte har nåt att komma med då de redan är väl medvetna om problemet men inte kan eller vill göra nåt mer...

• såsen

Min tös har blivit biten ett x antal gånger på sitt dagis och de är av samma barn hela tiden

Min dotter är snart 2 år och i går när jag kom och skulle hämta henne fick jag en chock hon hade ett jätte bit märke med torkade sårskorpor i ansikte ett jätte bett alltså så inte fint ut.... så vad göra ????

Jo idag torsdag så är hon hemma med mig och jag har idag ringt kommun och sagt att de får sätta in mera personal för på hennes avd så är dem bara 3 personal var av en jobbar heltid och de är 18 barn i gruppen från 1-5 år

Tycker detta är skit dåligt från kommunen att inte dem gör något

Men dottern ser inte fin ut i ansiktet kan jag säga och ont har hon också

Kan också säga att andra barn är också utsatta för detta bitande barn....men inget verkar göras

Kan i nte sluta tänka på hur föräldrarna till detta bitande barn mår...hoppas dem vet om att de har ett barn som bitts

Tycker så synd om föräldrarna och den utsatta barnen

• såsen

Men mitt tips glömde jag till dig ts

Ring kommunen och berätta detta eller tilll föreståndaren på dagiset...

• JCA

I en sådan situation SKA faktiskt personalen vara med "bitbarnet" varenda sekund tycker jag. För det är det enda, att punktmarkera, stoppa det eller säga NEJ! på en gång det har hänt om man ändå inte slukka lyckas hondra det fårn att bitas.

Kom ihåg att små barn bits inte för att de vill vara elaka, de bits när det blir starkare känslor än de kan hantera. Det kan vara att barnet är argt, men även att barnet är glad eller tycker väldigt mycket om barnet som det biter.

• åskmamma

JCA: riktigt. det som kan göras också är att göra en skadeanmälan (personalen)

• mariemamma

Om du är fl så kanske han kan vara hemma med er istället?

• såsen

Till marie mamma...

Varför skulle sonen var hemma istället???
    Han har ju rätt till femton timmar om mamman är fl ledig...

Man ska väl känna sig trygg då man lämnar sitt barn på dagis/dagmamman.....

• Sar

Det är punktmarkering av det bitande barnet som gäller. Det man kan göra som förälder är att kontakta föreståndare för att få till stånd en extra resurs om de ordinarie förskolelärarna inte hinner med eller inte verkar ta det på allvar.
    Det är bittert att få sitt barn bitet men jag kan tänka mig att det är mångdubbelt bittert att vara förälder till ett bitande barn. Deras situation är minst lika svår.

• mariemamma

Varför skulle han inte kunna vara hemma. Det måste väl handla om vad som är bäst för barnet. Jag är också fl och har min stora hemma. Trots allt utsätts barnen för en hel del sådant här och bitandet handlar ju mkt om en mognad som inte infunnit sig. Frustration eller kärlek.
    Vad då rätt till. Det handlar väl inte om det.

Svar på tråden Vad KAN man göra åt barn som biter andra barn på dagis???