• Snoffsan

Nåns barn som har rollator?

Är det nån som har ett barn här som använder rollator. Vår lilla tjej ska få en nu och jag är lite nyfiken på hur den kan se ut. Det är inte en sån som är bakom utan en sån som man har framför sig.
    Hon ska även få fotortoser och behöver därför lite extra stöd nu när hon ska lära sig gå.

• Svar på tråden Nåns barn som har rollator?
  • CeeJay

Ingen av mina barn har rollator men jag har sett en liten pojke med en sådan förut och jag tyckte den såg ut som en "vanlig" rollator men mycket mindre. Men den pojken var kanske 6-7 år... Har du inte fått någon information från läkaren?

• Blå Flygare

De brukar inte vara helt lika de för vuxna, men färgglada

• Blå Flygare

olika ska det stå (krånglade tangentbord)

• anne h

Ingen rollator, men däremot har sonen fotortoser på bägge fötterna, de har gjort att han inte går på insidan av foten längre. Han valde färg själv på dem så den ena är röd, den andra blå.

letade på google på rollator, fanns några enstaka för barn, men det är dåliga bilder.

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • SophiaM

Jag vet att Sisu (här på FL) dotter Lilja hade rullator förut. Tror att det kan finnas bild på det!

Varför ska dottern få ortoser?

• Snoffsan

Min dotter kan fortfarande inte gå är 2,5 år nu. Vi har hela tiden påpekat att vi tycker hon är sen i den grovmotoriska utveckligen, men inte fått nåt gensvar.

Nu när hon äntligen började gå med gåvagn och så mer så såg vi att hon gick väldigt mycket å¨insidan av fötterna och fick äntligen hjälp. Det visade sig att hon har en liten cp-skada som har gått förbi helt obemärkt tills nu!

Det enda sättet den yttrar sig på är att hon är svag i benmusklerna så hon orkar inte gå så längt innan benen inte orkar hänga med riktigt. Hon flexar även knäna bakåt för att få stöd i benen.

Nu ska hon alltså få skenor för att hon ska lära sig gå rätt med benen och då en rollator för att slippa gå med lära gå vagn eller som de andra barnen på dagis säger "bebisvagn".

Vi vet ännu inget om hur hon kommer kunna gå i framtiden.

• Alvi

Snoffsan, tjena!
    Nämen, en CP-skada...? Påverkar den henne mentalt med, eller "bara" fysiskt?
    Jag HADE bild på Liljas rullator, men dels är den borta för att mitt plus är borta (måste ordna nytt!!) och sen så var det en man hade bakom sig...

Den enda rullatorn att ha framför sig är den jag har sett på Liljas Hab, men det var en dock-rullator...

Så jag kan nog tyvärr inte hjälpa dig...
    Men lycka till!

• Snoffsan

Idas cp-skada påverkar henne bara fysiskt och bara benen. Som vi märker hittills så är hennes händer inte alls påverkade. Det syns inte alls på henne att hon har en cp-skada utan den visar sig bara på att hennes vadmuskler är försvagade.
    Ska se om jag kan hitta en bild där det syns tydligt hur hennes problem visar sig och lägga in den i galleriet.

• Flurstina

Jag hade en rollator när jag liten. Nu är det ju minst 25 år sedan, så den hade ingen rolig färg. Jag hade den bara inomhus, så framtill hade den två hjul och baktill hade den sådana där tassar som är på kryckor. Det var för att den inte skulle glida iväg.

• 72a

Hej Snoffsan!
    Jag har en flicka som också har en cp-skada som är väldigt lindrigt, hon är 7 år. Idag kan hon gå utan hjälpmedel tack vare en stor operation, men tidigare hade hon rollator. Vi har testat flera olika rollatorer, även en sådan som man har framför sig. Den såg ut lika dan som vuxna har.Vi har oxå använt fotortoser från och till under åren och väntar för tillfälligt på nya.

• PippiLotta32

Hej hej.

Min dotter har en rollator. Lägger in en bilg på henne med den i mitt bildgalleri så att du ksn se... Men det finns en hel del olika... En del skjuter man framför sig och en del har man bakom sig (som Emmas)

Mvh Anna

Svar på tråden Nåns barn som har rollator?