• sherlock

Trivs ni i Sverige?

Hejsan!

Ville ställa frågan till er alla, trivs ni att bo i sverige? Drömmer ni om att flytta utomlands? Är det något specielt land som ni hellre skulle bo i om ni kunde?

Nyfiken eftersom jag själv är bosatt i England men längtar ofta "hem" till Sverige. Svårt att säga varför. Här i England så säger de "flesta" människor man möter att de vill så gärna flytta utomlands och TVn är full med programm om folk som tagit steget och flyttat till Australien, Spanien, Frankrike mm. Vanliga anledningar till att folk flyr england är ofta "för barnenes skull" "vi vill ha mer ut av livet"....

Om ni trivs i sverige, vad är det som gör att ni trivs?

• Svar på tråden Trivs ni i Sverige?
  • Sunflower

Åh jag älskar verkligen Sverige. Skulle aldrig vilja flytta utomlands. Jag trivs med att vi har bra vård och skola, att vi har årstider (inte alla länder som har det) och att det är allemansrätt. Jag har mina rötter här, och när jag åker utomlands, så längtar jag hem igen efter två dagar .

• Sarge

Jag & min man skulle kunna tänka oss att fly landet & flytta till USA.

• sherlock

sunfower Hej!

Så roligt att höra att du är nöjd med skola, vård oh årstider. Jag brukar nämna de ovanstående tre när jag debaterar varför jag tror att jag skulle trivas bättre i sverige. Oftast är det vård, skola och väder som engelsmännen gnäller om

• Danbala

Jag trivs väldigt bra, men skulle kunna tänka mig att bo i Storbritannien i några år, för att få mer perspektiv. Mitt år i USA var så länge sedan, så jag känner att jag behöver lite vidare vyer igen. Ren praktiskt sett lär det inte bli så, dock.

Varför jag trivs? Mycket är det väl omgivningar, vänner etc. som gör det, samt hemtamheten. Det är ju alltid behagligt att veta hur allt funkar och inte råka ut för kulturkrockar eller -chocker hela tiden.

[...fnord...]
  • bebek istiyorum

Jag har bott i turkiet stora delen av de 2 senaste åren och jag trivs så mkt bättre där än här i Sverige. Vi ska börja "göra" bebis om lite mer än 1½ år pga arme tjänst. Men då e jag super duper sugen på att flytta ner dit igen, sen får man se hur de blir när skol-starten närmar sig. Det är ett helt annat liv där, som ger så mkt mer

• sydneygirl

Generellt sett trivs jag i Sverige. Hade jag fått ta med mig vädret och vattnet från AUstralien hade det varit enkelt vart jag vill bo.

Vädret i Göteborg är verkligen inget att hänga i julgranen precis.

Saknar även hur "laid back" det var där, folk är mycket trevligare (vädret som spelar in kanske?) och det är liksom "enklare" att leva där. Och sen naturen!

Men vi har underbar natur här också - och jag saknade årstiderna därnere. Fast sommaren hade gärna fått vara längre här...

Hmm, det som håller oss i sverige just nu är familj och vänner samt att vi vill ha barn inom några år - och då är det självklart bättre förutsättningar här med föräldraledighet och dagis och så.

• sherlock

Danbala - jag håller med om att man vidgar sina vyer när man bor utomlands och jag ångrar absolut inte mina år i england, har lärt mig sååå mycket. Däremot vill jag inte ha barn här eftersom jag är lite kritisk till skolsystemet (ironiskt eftersom jag jobbar som lärare här)plus att hus är superdyra, universitets studier ska betalas för och mamma ledigt bara är 6 månader med urusel mamma penning.

babek istiyorum - Turkiet måste vara väldigt annourlunda jämnfört med sverige. Klimatet varmare bla annat. spännande.
    Lycka till med bebis planeringen

• sherlock

sydneygirl H20 - håller med om att föräldra penningen och dagis avgifterna lockar.

Här kostar det ca 8-9 tusen att ha ett barn på dagis, många mammaor väljer att inte jobba föränä barnen går i skolan eftersom det kostar mer att betala för dagis än många får i lön efter skatt. Mamma penningen är urusel och pappor får bara 10 dagar ledigt

• Julias Farsa

Jag har flyttat "ut" till landet eftersom det är där jag och min familj trivs bäst. Mycket hav och strand på promenadavstånd och inte en minaret så långt ögat når.

• Tyrell

Efter några år i Belgien saknade jag Sverige. Det jag saknade mest var:
    4 distinkta årstider
    Öppna, fria landskap
    Att jag "förstår" hur systemet fungerar
    Svenska språket
    Närheten till släkten

Borta bra men hemma bäst. Som andra här sagt, jag ångrar inte tiden utomlands och ibland saknar jag den också.

• Elei

jag trivs JÄTTEBRA i sverige! skulle kunna tänka mig att flytta utomlands ett tag innan jag fick barn, för jag vill tbx till sverige och det är ju inte så bra att slita upp barnen och flytta när de har vant sig.

• Josie O

efter två år utomland så längtar jag hem... men det är klart; ett år hemma så längtar jag nog iväg igen!! skulle nog gärna bo i london lr usa lr nåt nån gång i framtiden också. men just nu vill jag hem!! (om mindre än fem veckor är jag tillbax å får flytta in i vår nya lägenhet!!!)

• Tyrell

Ni som vill bo i USA, finns det någon speciell plats? Det är ett ganska stort land och det är stor skillnad på storstad-landsbyggd, kust-inland, väst-öst, nord-syd. Att vilja flytta till USA, är inte det ungefär som att säga att jag vill flytta till Europa?

• Max mamma

Har det väldigt bra i Sverige tycker jag.
    men visst kan man önska att man bodde i ett varmare land i bland...men tycker om alla 4 årstiderna.

• Simfot

Jag trivs bra i Sverige men vill gärna bosätta mig i Australien. Men det är ju svårt o säga om jag skulle trivas där när jag väl är där.

• Santos v2

Jag drar så fort jag pensionerar mig. Ska ha ett hus på ett majs(what ever fält)fält och sitta i gungstol och dricka mellan-öl tills jag dör.

Vart vet jag inte, Spanien kanske

• sandra1984

Jag skulle absolut kunna tänka mig bo i Spanien.
    Min bästa barndomsvän bor där..och där finns flera jätte bra och roliga och välbetalda arbeten för mig.
    Min sambo tjänar redan högt,men det hade inte vart fel om han fick roligare arbete än idag.

Ja,man får se vad som händer.Man vet ju aldrig.

• bizzy

jag hatade att bo i sverige, bor i madrid och trivs hur himla bra som helst här och längtar inte tillbaka alls, kanske po semester men absolut inte att bo där. pratade med mamma igor och de hade 2 grader i sthlm, medan vi här fortfarande har 25 o sol! bara det säger ju allt. sen finns det självklart nackdelar, men fördelarna överväger!

Svar på tråden Trivs ni i Sverige?