• Prinsessorna

Sova i egen säng / Trygga barn

Hejsan

Jag har en dotter som blir 6 år om 5 dagar. Till problemet. Hon vägrar sova i sin egen säng. Just nu så målar jag om på hennes rum så vi har hennes säng i vårt sovrum och hon vägra ändån. Vi försöker vara hårda om att hon iallafall får somna där. Sen vaknar hon efter 1 h och vill sova hos oss. Får hon inte ställer hon till världens liv. Tur vi bor i hus:) Då försöker vi vara ännu hårdare att hon får somna om igen. I vilket fall som helst det går inte vad vi än gör. Mycket av detta är mitt eget fel eftersom jag har haft henne hos mig ändan sen hon föddes. Det "var" ju så mysigt. Jag och min man får aldrig ligga och hålla om varandra *suck* eller knappt något annat iheller:))
    Vad ska man göra??, tycker vi försökt med allt.

Trodde att vi genom mycket kärlek och omtanke fått ett tryggt barn men det verkar inte så. Hon är så tuff annars. Hon är jätterädd för att sova själv. Hur får man egentligen trygga barn??
    Vad tycker ni?

Hjälp mig.

Kan tillägga att vi har ett barn till som är 5 månader och sover i sin egen säng. Gör ju inte samma "misstag" en gång till.

Mvh Jenny, som vill sova med sin make;)

• Svar på tråden Sova i egen säng / Trygga barn
  • Majsan70

Dottern är väl inte mogen ännu helt enkelt.
    Jag är helt säker på att hon kommer att sova själv när hon är redo.
    Mina stora barn var väl 7 år när de slutade att sova hos oss. Innan dess ville de inte, men så POFF, så var dagen där.

Vår dotter som är 3 år nu sover alltid hos oss. Vi är inte ett dugg rädda för att hon inte skall somna o sova själv när hennes tid kommer.

• Nyfiken gul

var ihärdig - en vecka räcker inte - ta en månad...

även om det innebär att ni leder henne tillbaka till sin säng 12 ggr samma natt så gör det!!

ha även samma nattrutiner varje kväll - inga undantag! spelar ingen roll att det är fredagkväll eller om det är feber o snuva --- samma rutiner gäller ändå för nattning...

ni måste vara konsekventa - BÅDE du o pappan.....

• Prinsessorna

Hon får väldigt gärna komma in och sova hos oss senare på natten men lite privat tid vill vi ha. Visst kan vi ha sex på andra ställen men vi vill kunna ha det i vår säng också.
    Och ha sex i sängen när ett barn ligger och sover där är inte enns att tänka på. Dessutom räknas det sm incest fast man inte rör barnen.

Mvh Jenny

• Prinsessorna

Nyfiken gul

Vi har försökt det. Sen kommer hon ändån in en timme senare när vi sover och då orkar vi helt enkelt inte och dessutom för hon sånt liv att hon väcker vårt andra barn.

Mvh Jenny

• född med tur

Det har nog inget med trygghet att göra utan bara en vana som du skapat. Nu blir det till att bita i det sura äpplet... Jag gjorde likadant med min äldsta tös, för visst är det mysigt att sova med barn i sängen när de är små? Tyvärr har jag inget råd att ge mer än att det kommer att mogna fram. Just nu låter era nätter jättejobbiga. Jag gjorde ingen affär alls av det. När hon var 7 ungefär insåg hon själv att det var skönare i egen säng. Hon kom tillbaks några nätter men tyckte att det var alldeles för trångt och kunde inte sova. Nu kommer hon bara in på morgonen på helgerna och gosar... Låt henne somna i egen säng och sedan komma in till er när hon vaknar. Bara det kan ju ge "trygghet"; att veta att man får komma in om man drömmer mardrömmar till exempel. Huvusaken är ju att alla får sova, eller? Det går över. Lycka till!

• Tessa606

Jag tror att det är svårt för barnet att förstå varför det får ligga i sängen med er ibland, hur ska hon veta var tidsgränsen går, när eran privattid är över.. Ska man få det att funka så måste man nog vara konsekvent i början, för att senare kanske släppa efter lite..
    Vi kämpade verkligen med pojken hemma, det var mycket spring på nätterna, pappa låg inne hos honom en stund varje natt men så småningom blev det allt mer sällan och nu sover båda barnen i sina sängar, de får självklart komma om de inte mår bra eller har mardrömmar, men i början gick en av oss tillbaka med dem även vid de tillfällena och låg antingen på golvet och höll handen eller trängdes i deras sängar

• Lola Jämtland

Alma sover på en madrass i vårat sovrum. Funkar jättebra! Ett tips kanske?

Jag gillar inte att sova ensam så varför ska hon tivngas att göra det....
    Alma kommer att välja sitt rum så småningom o jag tänker inte tvinga iväg henne dit. Få barn sover ju hos sina föräldrar tills de flyttar hemifrån....

//Halloween firas alltid den 31 oktober. Kom ihåg det!
  • Vurveln

Våran tjej är 10-år och har periodvis kommit in för att sova i vår säng. Hon får göra det, bara hon är trygg och mår bra. Sen får vi (föräldrar) varva och sova på soffan eller i hennes säng. Nu sedan jag har blivit gravid så snarkar jag dock så högt att varken sambon eller dottern vill sova i vårt sovrum. Vi får hålla om varandra andra tider på dygnet.

Svar på tråden Sova i egen säng / Trygga barn