• Heliotrop

Bitter och svart som sot

Är det nån mer än jag som känner sig bitter, ibland mer ibland mindre, över att "alla" andra i ens närhet blir gravida helt utan problem och själv har man försökt i år utan att lyckas? Nu har faktiskt alla i min bekantskapskrets kids, utom två singelkompompisar.

Och både min lillasyster och min mans lillebror har hunnit bli föräldrar. vet att man inte ska jämföra sig med andra, men det är så svårt att låta bli! Har för länge sen lagt ner att det skulle finnas ngn slags rättvisa i världen - allt slår blint - men ändå så kan jag inte låta bli att känna att det är så jädrans orättvist - och så är bitterheten där som ett sotsvart förmultnat brev på posten.

Orkar knappt träffa folk med småbarn längre, är bara så jobbigt. Och det gör ju tyvärr att man tappar den nära kontakt man hade tidigare med vissa... "Glada" släktträffar fullastade med småbarn ratar jag helt och hållet numera. Usch - det är inte kul att känna sig sån här!

• Svar på tråden Bitter och svart som sot
  • bamsefan

Förstår precis vad du känner.Lika dant här.Vissa dagar är ju värre än andra och då är det inte roligt.Man vill ju kunna glädjas åt sinna vänner men det är inte lätt.Och släktträffar med frågan "när ska ni skaffa barn"börjar svida.Livet är inte rättvist,när folk väljer abort för att det inte passar just nu och blir gravida igen när det passar.Ja en annan kämpar för att få ett litet gryn....Men skam den som ger sig,vi måste kämpa vidare för vi skulle bli dom bästa förädrar.

• bamsefan

Har själv haft vad jag brukar säga EN SVART DAG idag.Men på något konstigt sätt kommer det en ny dag och man orkar vidare.Jag vet att jag en dag ska bli mamma men att det bara ska ta lite längre tid för oss.Det brukar hjälpa mig att tänka på det när tron sviktar.2007 ska bli mitt år.

• Heliotrop

Absolut. Jag håller tummarna! Hur många IVF:er har du gjort?
    KRAM

• bamsefan

Är inne på min andra ivf omgång.Har ruvat totalt 4-5 gånger.Hoppas på en ruvning till,på några av mina 4 ägg i frysen.Sen har vi ju 1 ivf kvar.Man får kämpa vidare när man får chansen.Vad har ni gjort för att få hjälp i denna circusen?

• Heliotrop

Men då har du bra ägg, det bådar gott för att 2007 ska bli ditt år tycker jag! Jag har gjort en ICSI som tyvärr inte ledde till något återinförande alls - blev bara två ynka ägg varav inget blev befruktat. Är svårstimulerad, men ingen kan säga varför - alla värden är bra.

Ska göra ett försök till med ett helt annat upplägg på beh och preparat, nu blir det den långa beh med start i mitten av dec. Om denna leder till samma trista ickeresultat vet jag inte om jag orkar ladda om för en beh till - eller ens om det är ngn idé. Men vaddå det kan ju gå bra med den här beh också

Vi går privat, eftersom vi inte har tid att vänta i drygt ett år på att få komma till landstinget. Jag är supernöjd med det privata alternativet, förutom att det förstås blir mycket dyrare . Känns verkligen som min läkare gör sitt yttersta för att resultatet ska bli bättre nästa omgång.
    Jag önskar dig all lycka!

• bamsefan

Jobbigt.
    Ja den som säger att detta är lätt ljuger.Visst det mästa går rätt smidigt men psyket ska hänga med också.Men det heter ju "att man blir stark av motgång".Vi får tro på det.

Står ni kvar i landstingskön under tiden ni kör privat?
    Läkarna har en stor uppgift,att tänka ut doser och bästa behandling för varje personlighet.Tänk vilket jobb dom gör ändå.
    Men nu när ni kört en omgång vet dom bättre och kan prova nya allternativ,du ska se att det blir bättre denna gången.Klart det är någon ide att fortsätta.

Vi måste tro på oss själva.Jag önskar dig lycka till tillbaka.Kör så det ryker.

• Kungsholmen

Absolut, skam den som ger sig. Ja vi står i landstingskön också, men innan kallelsen dit kommer strax efter sommaren vill jag vara klar med den här biten i mitt liv - antingen att jag blivit gravid eller att vi gått vidare med adoption. Har ingen lust att vänta så mycket längre på att bli mamma.

För mig är det en stor tröst att tänka att det inte står mellan att ha barn eller inte - barn blir det, biologiska eller adopterade. Det är ju ändå det som är slutmålet. Så jag försöker tänka att även totalt misslyckade beh för oss ett steg närmare slutmålet - att få barn.

Ja, läkarna är fantastiska. Vad gjorde vi utan dem?

Ha det gott, jag håller tummarna för dig Känns skönt på nåt sätt att veta att det är fler än en själv som har sotsvarta dagar då man bara vill gå ut på stan och sparka på barnvagnar (obs tolka det inte bokstavligt )

• mia 82

Förstår precis vad du menar! För att inte prata om alla de som vet inte är redo att ta hand om ett barn! För några månader sedan berättade en arbetskamrat att en annan arbetskamrat var med barn. Hon som var (är) med barn är lite små strulig, jag vet inte vem som är pappa till barnet men jag vet att de inte är tillsammans. Iallafall blev det för mycket att höra just då, jag hade fått mens samma dag, så jag började gråta... Kände mig jätte dum!! Senare samma dag kom arbetskamraten som jag pratat med hem till mig med papper om ofrivillig barnlöshet, kändes så skönt att veta att hon förstod!

• tomcar1

Du är absolut inte ensam. Vi är många som känner detta och det är hemskt. Inegn som har barn kan förstå. Vissa tycker till och med att man beter sig jättelöjligt.
    Mvh tomcar1

Svar på tråden Bitter och svart som sot