• Sue Ellen med stort hår

Varför fryser man när man förlorar mycket blod?.

Varför fryser man så mycket när man förlorar mycket blod?. När jag snittades förlorade jag 1½ liter blod. När jag hade magsår med blodchock så frös jag. Ena gången fick jag värmetäcke med varmluft i. Den andra gången fick jag som ett värmeblåsrör under täcket. Verkar ju vanligt eftersom dom hade värmegrejor till hands på op.

• Svar på tråden Varför fryser man när man förlorar mycket blod?.
  • Rokka Jill

kan tänka mig för att blodet e varmt o flytande..
      det låter iaf mycket troligt att man fryser.

i blod e det järn eller blod behöver järn?
    förlorar man då mycket blod kan man bli dåsig.
    o blir du dåsig går all energi på det. så man fryser..

• Björkeli

När du förlorar mkt blod så är kroppen så smart att det skickar blodet till de organ som är livsviktiga för oss. Huden är alltså inte lika prioriterad och får därför inte så mkt blod. Det är en överlevnads mekanism.

Kroppen hamnar även lite i chock då blodförlusten är stor.

Hm...ok. För jag kräktes mängder med blod och hamnade på IVA. Jag kunde inte röra mig, inte öppna ögonen men jag hörde...även om allt inte var så tydligt. Är det sparlåga?.

• Björkeli

Kroppen går in i ett läge där det gäller att överleva. Alla funktioner som är "onödiga" i det läget är inte så intressanta att rädda för kroppen, utan hjärta, lungor osv får den hjäp som kroppen själv kan ge. Så man kan säga att kroppen går på sparlåga.

Vad jag vet så är det hörsel som överger oss sist, men någon bättre förklaring till varför du hörde kan jag inte ge...

Tack för svaren. Det låter ju teoretiskt.

• Björkeli

Jag har för mig att det tar 24 timmar innan huden dör utan blod, den överlever alltså längst vid ett dödsfall. Medans andra organ dör mycket fortare...

Jo, så är det nog . Vet du om magsår har en tendens att återkomma?, även om den ite berodde på h-bacter. Hade jag fått blödningen hemma hade jag dött...är rädd att det kan hända igen....hemma. Har inte riktigt pratat med kirurgerna, blev inget återbesök pga sonens eviga sjukdommar. Jag gjorde en till gastroskopi iaf.

• Björkeli

Vet inte hur vanligt det är med återfall... men du kan söka på nätet.

Här är en länk... www.vardguiden.se/Article.asp

Undvik värktabletter som ökar blödningsrisken, och om du mot förmodan skulle drabbas igen är is en bra egen behandling tills du kommit till läkare.

Jag hade Mallory Weiss. Tack för länkarna. Ska genast titta på dom

• Björkeli

Sök på "Mallory Weiss" så kan du nog hitta en del.

Hoppas du får fortsätta och må bra och slippa mer blödande magsår.

Svar på tråden Varför fryser man när man förlorar mycket blod?.