• Kajsa72

"röda prickar" i ansiktet

Min son, tre veckor gammal har av och till röda små prickar i ansiktet. Jag har för mig att jag hört att det är helt ofarligt och vanligt på riktigt små barn, men jag är inte säker. Är det någon som har samma problem? Det verkar inte som om utlsagen kliar och de går bort inom något dygn, men det ser ju inte så roligt ut.
    Undrande

• Svar på tråden "röda prickar" i ansiktet
  • Kattiz

Hormonnippor/babyfinnar, helt normalt försvinner efter ngr veckor..typ vid 5-7veckors ålder.

• Ginko

Hej!
    Min Ludvig har fullt med prickar... ser ut som en finnig tonåring fastän han bara är tre veckor!
    Trodde först att prickarna berodde på att jag ätit choklad samt räkor i förra helgen men det har bara blivit värre för var dag. Antar därav att det är hormonprickar. Han verkar inte alls besvärad över dem utan det ser bara för trist ut. Varje dag kommer det nya innan de gamla riktigt hunnit blekna bort så nästan hela ansiktet är fullt. Det har hållt i sig en vecka ungefär och hoppas det är över snart.

• familjenschmidt

min tjej hade det oxå...alla sa att det varhoron/värmeplitor och det var ofarligt (det är det ju oxå) men det ingen sa var att det kunde bli eksemliknande...OCH börja klia...

det hände här efter ett par dagar med plitorna...hela kinderna blåssade uppoch vi fick köpa mildison (hydrokortisonsalva 1%) och en fet fet sala (Locobase reapair) och smörja som tusan och då 4 dagar senare så försvann det...men vi hade det inte kul då när det började klia som tusan...Nova-Lee blev helt hysterisk och rev sig massor på kinderna så det började blöda...

så händer det (det behöver ju inte hända) så köp dom salvorna och börja smörj....(tål han inte den Locobase så finns det en annan fet salva som heter miniderm som funkar för andra barn)

den hydrokortisonen ska smörjas 2 ggr om dagen och den feta minst var 4:e timma....

hoppas det försvinner *håller tummarna*

• familjenschmidt

ska ju stå hormonplitor och inte varhoron

• jeannette

det är hormonprickar det fick min destiny vid tre v gammal oxå...
    det får babysen via mnjölken o så men det går över

Svar på tråden "röda prickar" i ansiktet