• Alicia 72

Vaccination inför Thailandsresa?

Hej!
    Vi åker till Thailand den 6 december!
    Är nu i början på nionde veckan och undrar vad man kan ta för vaccinationer som gravid.
    Hade jag inte varit gravid antar jag att Havrix (hepatit A) samt Decural (turistdiarré) hade varit aktuellt.
    Någon som vet om jag kan ta dessa trots att jag är gravid?

/Alicia

• Svar på tråden Vaccination inför Thailandsresa?
  • Lill Fia

Hej!
    Jag åkte till Mexico i vecka 12 och var helnojjig över Havrixen, men det finns inga kända fall där Havrixen har påverkat en gravidtet. Ringde både infektion och bm. Så jag tog den och är nu i vecka 26 och allt verkar som det ska . Dukoralen är inga problem alls. Står på att den är ok för gravida så jag tog den oxo. Ha en kul resa!!!

• soraya

Ekar medhåll med Lill Fia - Dukoral är inga problem alls att ta (och den är bra att ha!) och Havrix räknas internationellt som ett av de vaccin som är säkra för gravida att ta.

Jag fick däremot ställa in ett par resor till Afrika nyligen - malariatabletter och gula febern-vaccin var tydligen inget för oss som är på smällen...

• Stranden

vi bokade om vår thailandresa och åker till kanarie öarna i stället,jag hoppas då att jag är gravid.vi läste något om vaccinet,åter kommer när jag hittat det.

• Marstös

Jag var i Thailand i v 10-11 förra grav och fick då rådet att inte ta Havrix. Om jag hunnit ta den innan jag fick reda på att jag var gravid skulle det inte varit anledning till abort men läkaren tyckte det var bättre att jag tog Gammaglobulin som inte är ett vaccin men skyddar mot gulsot under en kortare period.
    Dukoralen fick jag också grönt ljus för.

Trevlig resa!

• boklus

instämmer... själv var jag ammandes när vi flyttade till sydamerika. Vaccinationen mot hepatit och dukoralen var inte något problem, det man ska undvika är levande vaccin (gula febern och tyfoid) och tex malariamedicin som man kan få bla depression av. Lycka till och ha så trevligt!

• soraya

Men thörnrosa - om du inte är gravid än är det ju bara att ta Havrixen nu, redan första sprutan ger ju skydd i flera år.

• Zhazzi

Hej!
    skall åxå till Thailand då jag kommer vara i v.9 tll v.13
    Jag tog havrex innan jag blev gravid för att dem jag tog hos rekomenderade att inte ta det när jag blivit gravid utan hade då fått ta Gammaglobulim. Men Dukoralen är inga problem vad jag vet!
    Ha en underbar resa!

• Lill Fia

Jag har hört att gammaglobulin är ett levande vaccin och därför inte bra. Havrixen är bättre! Sen sa hon när jag tog havrixen att eftersom det var min påfyllnadsspruta så var det 'ännu bättre eftersom då visste de ju att jag inte är allergisk eller så utan jag väcker bara upp vaccinet som jag redan har i bodet.

• Stranden

soraya,jag vetinte om jag är gravid,går och väntar....
    vi har en son som har drag av asberger syndrom social.språklig,motorisk svårighet.nu även tics och lite adhd i sig.
    och vi var på enföreläsning för någon dag och även letat efter info om detta handikappet.ny forskning har hittat sammband med vaccin och denna äftliga sjukdom,att den kan finnas i generna men behöver inte poppa upp,men se såg ett samband så vi tar det säkra förre osäkra.tar en annan resa,åker ev nästa jul och då 3v som var slut och det datumet som vi ville åka.
    nu har vi försök snart 2 år att få barn,denna gång känns annolunda och nu fick vi ekonomi att välja en långresa.

• Alicia 72

Hej!
    Jag har också läst på forum om att en del fått gammaglobulin istället (men då har de varit ett antal år sedan vaccinationen) så jag tog upp den frågan när jag pratade med vaccinationscentralen.
    Och fick svaret - de ger överhuvudtaget inte det vaccinet längre (i alla fall inte som alternativ till Havrix) då det inte alls ger ett tillräckligt skydd och som gravid skulle man ABSOLUT INTE ta det då det kunde vara direkt farligt för barnet. (Vet inte om det är pga att det är ett s.k. "levande" vaccin?)

Angående Havrix så fick jag svaret som sagt ovan - det görs ju ingen forskning på gravida kvinnor så det finns alltså inga konkreta forskningsresultat. Men de vaccinerar väldigt många gravida kvinnnor och det finns heller inget resultat av negativ effekt på dem eller deras barn. Och att åka utan var inget alternativ, det tyckte hon var oerhört dumt då gulsot kan ge oerhörda skador på organ.

Jag kommer att vänta med min vaccination till helgen innan jag åker och kommer då vara i vecka 14. Man ska ju vara så restriktiv som möjligt med det mesta under första trimestern.

/A

Svar på tråden Vaccination inför Thailandsresa?