• LiLja1980

Hur vanligt med blod i urinen vid urinvägsinfektion?

Sist min dotter hade urinvägsinfektion fick hon ont i magen och hade blod i urinen samt att det sved när hon kissade. Sjukvårdsupplysningen bad mig ge panosil, mycket att dricka o avvakta under natten eftersom hon inte hade feber och olidligt ont.
    Hon fick då pencelin, detta är ca 2 veckor sedan!
    Nu i kväll har hon blod i urinen igen... klagar på att det svider men har inte ont! Så troligen urinvägsinfektion igen. Jag gör samma sak som innan och kontaktar vårdcentralen i morgonbitti. Men hur vanligt är det egentligen med blod i urinen vid urinvägsinfektion? Hade själv problem som barn och under graviditeterna med urinvägsinfektioner men har aldrig haft blod i urinen!

• Svar på tråden Hur vanligt med blod i urinen vid urinvägsinfektion?
  • Skrinda

Vid graviditet är det inte lika vanligt med blod i urinen som vid en "vanlig" uvi så du ska inte jämföra med det.

Jag har alltid haft lätt att få uvi och får alltid blod i urinen om jag inte är gravid, men hade det inte en enda gång under mina gravid-uvi

• lilla mej

det kan inte vara njursten? Jag hade det och då var det blod för stenen rev liksom hål på sin väg ut. Jag hade uvi oxå pga stenen och det gör jäääkligt ont.

• Skusan

Blod i urinen har man oftast mikroskopiskt vid en uvi, alltså inte synligt för ögat men syns på testet. Har man däremot synligt blod i urinen, då är det rätt så allvarligt för då är oftast njurarna involverade och infektionen stigit upp i/spridit sig till dom övre urinvägarna, njurledare och njurbäcken. Det kan bli en njurbäckeninflammation av det, om det inte redan var det hon hade förra gången och som kommit tillbaka alternativt penicillinet hon fick då bet inte/fel sort.

När jag var 5-6 år hade jag 2 njurbäckeningflammationer på raken och har sen dess haft väldigt lätt för att få uvi'er.

Be dom odla urinen ordentligt denna gång om dom inte gjorde det sist med så rätt sorts penicilliln blir insatt!

Lycka till!

• Majakattan

Det låter som uvi. Jag hade som barn och tonåring oräknerliga uvi och alltid med blod i urinen så det är nog inte så ovanligt även om det ser otäckt ut.

• LiLja1980
    Skusan skrev 2006-10-26 20:42:53 följande:
    Blod i urinen har man oftast mikroskopiskt vid en uvi, alltså inte synligt för ögat men syns på testet. Har man däremot synligt blod i urinen, då är det rätt så allvarligt för då är oftast njurarna involverade och infektionen stigit upp i/spridit sig till dom övre urinvägarna, njurledare och njurbäcken. Det kan bli en njurbäckeninflammation av det, om det inte redan var det hon hade förra gången och som kommit tillbaka alternativt penicillinet hon fick då bet inte/fel sort. När jag var 5-6 år hade jag 2 njurbäckeningflammationer på raken och har sen dess haft väldigt lätt för att få uvi'er. Be dom odla urinen ordentligt denna gång om dom inte gjorde det sist med så rätt sorts penicilliln blir insatt!Lycka till!
    Men fy så hemskt, nu blir jag rädd!! Stackars min lilla flicka
  • Stimorol81

Jag hade hur många som helst uvi som barn. När jag hade en kraftig uvi för ett år sedan så hade jag mkt blod i urinen. Vad ungefär som ljust blod vid en menstruation. När jag har uvi brukar dom alltid säga jag ska komma tillbaka 2 veckor senare igen för att lämna ett nytt urinprov för att kolla det är OK. Även om man känner sig frisk.

• Skusan

Wasabi - Jag menade inte att skrämma upp dig, men mycket och/eller synligt blod i urinen är inte normalt vid en "vanlig" uvi, utan då är det högre upp den hamnat.

Ring din vårdcentral direkt i morgon bitti eller en jourcentral eller vad ni har där du bor om en akuttid så din tjej får behandling så snart som möjligt så kommer hon snart bli bra igen!

Men får hon feber/hög feber och mera ont i magen eller annat tok så ringer du in till sjukvårdsupplysningen alternativt akutmottagningen inatt för rådgivning.

• Leeloo

Mitt urin var rött när jag hade uvi. Som blodapelsinläsk till färgen. Men inte lika rött andra gången.

• Hexx

Shasha-Är du säker på att det är allvarligt och att njurarna är påverkade om det kommer blod? Jag får alltid blod i urinen, ibland nästan bara blod, men jag har nästan alltid fått vänta och vänta på att få träffa läkare....
    Ingen har tyckt att jag ska få komma in akut.

• Gnosis

Skusan - jag har problem med uvi och har ALLTID, tre timmar efter första symptom rejält med blod i urinen. Och det har aldrig (tack och lov) sprungit upp i njurarna på mig..

Självklart ska TS se till att dottern kommer till läkare - hon behöver penicillin och uvi gör olidligt ont! 
    Men - hon behöver ju inte ha "mer" än en vanlig uvi. Det är tydligen inte alls ovanligt att man får blod i urinen om man har återkommande uvi - enligt min läkare. 
  • cuteswegirl

jag har kronisk uvi istort sett.... i 99% av fallen av uvi (allmänt sett alltså) så har skusan rätt.... är där blod i urinen så har det oftast gått upp i njurarna..... ska kollas av läkare direkt.... man ska inte nöja sig med svar som att ta några panodil! idag verkar sjukvården tro att panodil funkar på ALLT!

Det sista som överger en är hoppet
Svar på tråden Hur vanligt med blod i urinen vid urinvägsinfektion?