• Hallonsaft

aktivera din hund!

Efter lite önskemål från flera håll.

Nedan följer en del aktiveringstips som Du kan göra med Din hund. Aktivering daglien är väldigt viktigt för alla raser.

Fyll gärna på med egna aktiveringstips!

Tänk på att inte lämna hunden ensam med aktiveringar där det krävs tillbehör, risken att hunden biter sönder och sväljer bitar finns alltid. Det kan sluta riktigt illa!

1. Skölj ur en petflaska (gärna den hårda modellen) fyll på med godis. Beroende på hur svårt det ska vara för hunden att få ut godisarna,så ha små alternativ lite större godisar i flaskan. Lämna aldrig hunden utan uppsikt med denna uppgift.

2. Ta en gammal handduk/lakan/örngott. Linda in lite godis och låt hunden jobba fram godisarna. För att göra det svårare kan man slå en lös alt. lite hårdare knut på handduken. Lämna aldrig Din hund utan uppsikt, den kan svälja bitar av handduken.

3. Ta en äggkartong/mjölkpaket. Lägg i godisar och stäng/tryck igen "pipen" och ge till hunden. För att försvåra, ta en bit silvertejp och dra ett varv runt förpackningen. Obs. Lämna aldrig hunden ensam.

4. Ta en burk med lock. Lägg i godis, tryck på locket. Låt hunden jobba för att få upp burken. I början kan man behöva låta en sida av burken vara "öppen" så att hunden förstår vad det går ut på. Lämna aldrig hunden ensam med detta.

5. Vill Du försvåra aktivitet nr 4. Så lägg i änden av ett snöre innan Du trycker på locket. Placera burken under en låg soffa/säng eller liknande möbel. Hunden ska inte kunna komma under med huvudet eller tass. För att få ut burken gäller att hunden krafsar/biter i snöret och drar ut burken. Lämna aldrig hunden ensam.

6. För att variera aktivitet nr 5, kan man lägga burken uppe på en möbel, hunden måste förstå att den ska dra i snöret, passa sig för lilla burken som kommer ner och sen återstår jobbet med att få upp burken. Lämna aldrig hunden ensam. Övningen passar ej lättskrämda hundar.

7. Utomhus kan man leta upp en gran, tryck in godisar mellan barkbitarna, både högt och lågt. Låt hunden söka efter godisarna och sedan få ut dem.

8. Ta en kastrull med lock. Lägg i godisar i kastrullen, på med locket och ställ ner på golvet. Hunden ska med tass eller mun lyfta av locket. Passar ej ljudkänsliga hundar.

9. Lägg godis på golvet. Lägg en upp och nedvänd kastrull över och låt hunden jobba för att få ut godisarna.

10. Kommendera hunden att sitta still. Gå in i ett annat rum och göm godis/godisar. Högt och lågt. Ej på oömma ställen. Gå tillbaka till hunden och säg -leta! Hunden måste då jobba med näsan för att hitta alla godisar.

11. Har Du en gammal sko som ska kastas. Lägg i en godis och låt hunden få jobba. För att försvåra lite, tryck i en liten kökshanduk eller strumpa efter det att Du lagt i godis i "tån". Lämna aldrig hunden ensam med övningen.

12. Ta en hushållspappersrulle, lägg i godis och knögla igen ändarna. Lämna inte hunden.

13. Ta en tennisboll, skär ett litet jack i den. Tryck i några godisar och ge bollen till hunden. Denna är ganska svår. Du kan börja med en boll som har lite längre jack i. Ju längre jack desto lättare. Lämna aldrig hunden.

Nu har jag idétorka....varsågoda att fylla på med fler förslag.

• Svar på tråden aktivera din hund!
  • Supermummy

träna lydnad, sök och spår. Det gäller bara att komma igång! Riktigt kul när hunden får kläm på det

• Marre

Har inga tips att fylla på med men lägger tråden i favoriterna för att kolla in den noga imorgon. Har en liten Smilla som nog tyvärr är en smula understimulerad...

• Hallonsaft

Suppermammy: Jo, det är ju ännu bättre förstås. Dessa aktiviteter skrev jag mest till de som har hund men tyvärr inte alltid hinner träna.

Dessa grejor kan man göra hemma, inga prylar som ska inhandlas utan de allra flesta saker finns i hemmet. Sen tar det 1 min att göra iordning aktiviteten och flera minuter för hunden att lösa den. Under tiden hinner man plocka ur tvättmaskin/diskmaskin. När hunden är klar kör man en ny aktivitet. Ganska snart är hunden trött, om man har en hund som inte redan vet hur man gör då förstås.

• Längtar liten

Istället för att gömma godis göm favoritleksaken och låt hunden leta denna.

Lär hunden vad olika saker heter, ge ex namn till hundens leksaker, och be hunden hämta en viss leksak. Kräver en del träning men bra träning för huvudet både för dig och hunden

Lär hunden olika trick såsom de vanliga rulla runt, spela död m.m. men oxå andra speciella som att tända och släcka taklampan m.m. låt fantasin flöda.

En rolig övning jag lärt mina hundar är att jag har tre små burkar som ej är genomskinliga t ex uppochnervända äggkoppar. Sedan visar jag hunden en godisbit och gömmer den under en av burkarna medan hunden ser på (i det här läget har jag hunden sittande framför mig på golvet). Sedan blandar jag om burkarna huller om buller och frågar hunden "peka på den med godis". Hunden ska då utan att nosa på burkarna lägga tassen på den burken med godiset under. Sen lyfter jag på burken och säger varsågod om det är rätt. Låt burken med godiset hamna på olika ställen varje gång så inte hunden vet att den alltid är i den högra osv. Låter ofattbart men hundarna hittar godisen på första försöket 95 % av gångerna Behövs lite tålamod för att lära in men mina lärde sig på under timman och den är rolig att visa upp sen

• ying yang

Kanonbra! Tack för tipsen!

• Vilja00

spår på asfalt o sök i byggnad (egna huset, grannar o vänner - ungar brukar älsa den övningen :)), balansövningar (staket, väghinder etc), alla typer av cirkuskonster (via operant inlärn. = tröttande för alla hundar o super kontaktskapare).

• Nebbie

Varför inte aktivera barnen samtidigt?
    Dottern på 3,5 får gömma en leksak i sitt rum och så får hundarna leta efter den. Ibland kör vi tävling. Jag gömmer och dottern och hundarna får tävla om vem som hittar först.

• AgainstMe

Uppgift 1-6 fungerar inte om man har en hund som bara biter hål på sakerna i ett nafs för att få tag på godisen

Jag brukar köra uppletande inomhus som ngn skrev. Gömma saker eller godis i ett rum (jag sätter hunden i ett annat rum) och skicka hunden att leta.

Sedan kan man återanvända eller låna barnens leksaker. Lära hunden att "svar" i leksakstelefonen när den "ringer". Eller lära den färgerna (namnen) på "popupleksaken" - så får den med tass eller nos poppa upp rätt färg. Lära hunden att trä på ringar på en sådan där pinne, eller lägga ner klossar i en klosslåda (med olika former). Kräver stor koncentration !

Man kan ju även träna in delmoment i tävlings eller brukslydnaden inomhus. Även om man inte ska tävla.

• Hallonsaft

AgainstMe: Nä, där har Du helt rätt. Men för många hundar fungerar den. Men det räcker med att man har en för ivrig hund som tuggar sönder öppningen på pet-flaskan och då blir det verkligen en nöt att knäcka om de överhuvudtaget ska lyckas få ut godiset.

• ying yang

Jag testade att gömma godis i ett stort lakan idag, det uppskattades massor, han ville leka om och om igen.

Svar på tråden aktivera din hund!