• Slumraren

Gör jag rätt med min gjutjärnspanna?

Hej!

Jag är stolt ägare till en femliters gjutjärnspanna (serien tools från iittala) och undrar om jag behandlar den rätt. Jag följer instruktionerna om att inte använda diskmedel, torka noga etc., men ska den släppa ifrån sig rost/mörk färg hela tiden? Det är mest utsidan som släpper ifrån sig rost eller nåt liknande.

Känns lyxigt och helylle att göra storkok i en sån kastrull, så nu vill jag veta om ni har några specialtrick när det gäller gjutjärnsgrejer.

• Svar på tråden Gör jag rätt med min gjutjärnspanna?
  • Frågis

Vi har en gammal gjutjärnspanna, och den diska jag med diskmedel! Jag har hört olika saker om det, men våran har då inte tagit skada av diskmedlet!
    Det första man ska göra det är väl att "bränna" in den med olja? eller har jag fel?

Det med att den släpper ifrån sig färg har jag faktiskt ingen aning om, men våran släpper av sig sot och belägningar eller vad det nu är.
    Lycka till med storkoken!

• giz

du torkar den på spisen eller hur??? gjutgärn ska man "diska ur" och torka på varmplatta....... och har man diskat ur den så kan det vara bra att smörja in den med lite olja eller fett på insida (så gjorde alltid min gammelmormor med den jag har och den är super fin än) om man låter gjutjärn torka i diskstället så blir det att den rostar och gör så som du säger. (gammelmormor som präntat in i mej) rätt eller fel vet jag inte men det funkar på min gryta

• Skusan

Jag torkar oxå min på ljummen platta, nångång emellanåt låterjag den stå länge på väldigt svag värme med en klick matfett i som jag sen torkar bort överflödet med papper. Tips från mormor/mamma/pappa... Pappa diskar inte ens ur sin gjutjärnsstekpanna efter varje gång han använt den. Så gjorde man inte förr, snåla med margarinet... Men allvarligt talat så "mår" gjutjärn bättre då.

• plupptrollet

Jag diskar min gjutpanna med hett vatten och lite diskmedel.
    Jag har fått lära mig att man ska "hetta" upp den nya pannan på plattan för att sedan kyla ner den i kallt vatten.
    Min panna släpper oxå nåt konstigt. Men bara på utsidan.

• Frågis

Vi "torkar" våran panna på eftervärmen på spisen.

Bort med alla teflonstekpannor!!! Och satsa på gjutjärn!

• norgesessan

jag anvender lite diskmedel på mitt plättjärn...sen torkar man den på plattan..jag har inte fettet in den ennu, den var det när jag köpte den, man får vel göra det snart.......

• penapöna

Glöm inte att smörja även utsidan!

Jag diskar min direkt efter användandet, ibland med diskmedel och ställer tillbaka den på plattan för att torka, det tar bara någon minut sen tar jag av den och ställer in. Nån gång ibland, typ varannan månad, så smörjer jag inte grytan med olivolja, även utsidan med hjälp av en pensel, låter stå ett tag innan jag torkar bort överflödet.

• Slumraren

Jo, jag oljar in den ibland, men bara på insidan... kan också tänkas att jag borde göra som ni (och mormor) gör, d.v.s. torka den på svag värme på plattan. Enligt broschyren som kom med pannan var den klar för användning eftersom den var infettad på fabriken.

Jag får väl helt enkelt gulla med den lite till!

Min mor hade en stekpanna i gjutjärn, men den tvärdog för att hon envisades med att diska den med diskmedel.

Ni som har stekpannor i gjutjärn, är de lika bra som teflon när det gäller att undvika att maten fastnar i botten? Har bara erfarenhet av min mammas dåliga stekpanna...

• giz

har bara stekpannor i gjutjärn........ säger som så att när dom väll är instekta så är dom en drömm...... har en efter gammelmormor och den är super sen har jag en jag köpt själv å den var gröna döden att använda första gångerna........allt fasna. nu är den toppen och jag skulle aldrig göra mej av med dessa tunga pannor..... för att inte tala om ifall gubben muppat sej.....man får inte samma sving i dom tunna fjant pannorna *skojar*

• penapöna

Undraren, jag steker inte utan fett i min gjutjärnsgryta och jag använder hellre min titanpanna när jag bara behöver stekpanna hellre än gjutjärn eftersom jag vill steka utan fett.

• Slumraren

Plötsligt börjar jag tycka att man kanske både borde ha en teflonstekpanna och en dito i gjutjärn... rejäla doningar ska det vara i köket! Det stämmer att det går åt mer fett i gjutjärnspanna, så kanske man kan köra teflon till vardags och gjutjärn när det verkligen gäller... hmmm... får nog köpa fler skåp...

• penapöna

Ja många skåp behöver man. Köp en titanbelagd istället för teflon, är dyrare men håller repas inte lika lätt.

• TantGsgubbe

gjutjärnspannor är som tidigare sagt lite kinkiga innan dom är helt instekta, skall inte diskas med diskmedel och om man gör det kan man hälla i lite olja i dom och torka bort överflödet med papper, smörj gärna utsidan också genom att ta lite olja på papper och smörja försiktigt så slipper du den lilla rost som kan uppstå.
    Teflon är kanon men om jag fick välja skulle jag nog skaffa en titan panna.

har förövrigt både en liten gjutjärn's panna +en teflon + en "grillpanna" i gjutjärn ni vet en sådan där med ränder i :)

• Villebusen

när vi använt våra gjutjärns pannor så häller vi vatten i direkt och lite salt sedan på plattan igen... kokar upp och diskar med ren diskborste gör så ngn gång till sista ggn tar jag extra mycket salt och låter koka lite extra. Sedan fettar jag in den med olja.

Svar på tråden Gör jag rätt med min gjutjärnspanna?