• Fru Bryngelsson

Vart ska jag göra av mina Murgrönor???

Har ute på balkongen två stora gröna växter som jag planterade tidigt i sommras...
    Saken är att jag har flera gånger köpt sådana och haft inne men ALLTID så har de stendött...
    Dessa de LEVER och växer och är jätte stora nu!! Jag vill gärna ha dem nästa sommar igen och tror inte att de kan övervintra ute..
    Tips om hur jag kan sköta, hänga dem inne vore jag jätte tacksam för!!

Höst Kramar Fru Bryngelsson

• Svar på tråden Vart ska jag göra av mina Murgrönor???
  • Ankianka79

http://www.odla.nu/fs/article/file_7632.html#
    Kika här, där finns nog svaret på din fråga.

• pattisza

Murgrönan trivs inte så bra inne, det blir lätt för torr luft. Man kan ha möjlighet at övervintra dem i urnor också om man ställer dem skyddat gärna in till väggen och isolerar med frigolit tidningar säckväv eller liknande. Men det finns ju inga garantier. Det bästa är ju naturligtvis att gräva ner dem.

• Vilmas Mamma

Kan du inte ha dom i baddrummet?

• Karamellfabriken

Det finns både inne- och utemurgrönor. Båda trivs bra ute på sommaren men det är bara utevarianten som går att övervintra. Den har större blad och grövre revor.
    Som pattisza skriver är det bäst om du kan gräva ner dem någonstans. Finns det ingen trädgård du kan låna ett hörn av?
    Annars får du göra det bästa av situationen och isolera krukan väl och sätta den på någon skyddad plats.

Svar på tråden Vart ska jag göra av mina Murgrönor???