• Tofsan

Men hur analyserar man en bok då?

Blev lite less idag. Sliter för fullt för att klara en engelskakurs på halvtid, samtidigt som jag har hand om mitt barn. Ingen möjlighet till barnpassning (är utomlands). Så det var bittert när jag fick reda på att jag inte klarade av senaste inlämningsuppgiften. Man ska analysera en bok på engelska, och ärligt talat: den var värdelös. Men jag skrev så bra jag kunde och lite därtill, men hon tycker mer att det är en recension än en analys. Nån som har något tips? Jag ger snart upp...

• Svar på tråden Men hur analyserar man en bok då?
  • Miss M

Ja du dra paralleller likheter/olikheter till verkligheten kanske när det gäller handling och karaktärer i boken. Vad är budskapet ev dolt budskap om det finns något sådant. Speciella egenskaper för karaktärerna är de t.ex undergivna eller dominanta av någon anledning.

Hmm ja ska jag vara ärlig vet jag inte riktigt vad läraren är ute efter eller vad du redan skkrivit..men det är alltid något i förslagsväg.

• Tofsan

Tack för tipsen. Maken får ta barnet på lördag så får jag försöka igen. Men tusen tack för tipsen, jag behöver alla råd jag kan få!

• JeanneDArc

Googlade lite och fann det här;

Bokanalys

Här följer några saker du kan tänka på när du analyserar en bok. Skriv helst en sammanhängande text - undvik att "svara på frågorna".

Tänk också på att anpassa analysen efter den bok du läst - vissa av frågorna nedan kanske inte kan eller borde besvaras.

Frågorna behöver definitivt inte besvaras i ordning - disponera analysen som du själv tycker passar bäst.

Var inte rädd för att avslöja för mycket av handlingen - det viktiga är att du gör en bra analys!

Berätta om de personer i boken som du tycker är viktigast. Hur är deras personlighet? Vad har de för bra och dåliga sidor? Hur är deras relation till varandra? Hur förändras de genom boken? Tror du att de har något symboliskt värde?
    Berätta om miljön/miljöerna i boken? När och var utspelar sig handlingen? Finns det någon speciell anledning till att författaren valt just denna tid och denna plats?
    Välj ett par händelser i boken som du tycker är viktiga för handlingen. Beskriv kortfattat vad som händer och berätta så gott du kan om varför du tycker att dessa händelser är så viktiga. Fick de några följder? Påverkade de någon eller några personer på något speciellt sätt? Har de något symboliskt värde?
    Vad tycker du om författarens sätt att berätta historien? Hur är stilen? Tung och allvarsam? Lättsam och rolig? Fantastisk eller realistisk? Spännande eller förutsägbar?
    Vad tror du författaren vill säga med den här boken? Finns det något budskap till oss, och i så fall vad?
    Berätta vad du tycker om boken och motivera dina synpunkter - gärna med hjälp av det du kommit fram till när du jobbat med frågorna ovan.

• Indianica

Vad är det för bok du läst då?

Det du kan göra är gå till bibblan (kolla litteraturhistoriska/litteraturvetenskapliga hyllorna där finns böcker med antingen korta analyser av kända böcker och ibland hela böcker baserade på en roman) eller googla och sök på boken du läst. Sök på analysis om du söker på engelska sajter. Eller din romans namn + analys på svenska google. Då får du tips på hur andra analyserat din bok och kan "knycka" idéer du själv håller med om (vid närmare eftertanke)det är bra att göra och inget fusk man kan sedan vidareutveckla de tankarna själv också

Brukar ta Hemingway som ett utmärkt exempel på en författre som blir förbenat tråkig om man inte ser symboliken, det djupare innehållet i historierna. Hemingway och många andra författare skriver enligt "isbergsmetoden" maoatt en stor del av handlingen ligger under ytan och får "dras upp".

ASnalysera betyder sönderdela, du ska alltså sönderdela iaf delar av texten och visa vad som döljer sig under ytan. För vissa romaner, särskilt äldre, krävs att man har en hel del förkunskaper t ex kulturellt, historiskt och intellektuellt (t ex Strindbergs röda rummet) och då kan det vara svårare, men det går om man lägger lite möda på det. Fundera på vad för budskap författaren har, vad vill han/hon ha sagt med boken, varför har den skrivits, för att underhålla allena, det brukar finnas mer?. På hur romanen beskriver sin samtid och människorna i den.

• Tofsan

Tack alla ni för bra svar och inspiration! Jag tror jag grejar det nu. Läste just igenom de synpunkter läraren hade på min analys och det är nog inte överdrivet svårt att ändra. Stör mig dock på att hon går på sakfrågor i analysen. Är det inte upp till den som gör analysen att tycka? Hon verkar ha sin analys klar av boken. Men men, det ska nog gå.
    Som sagt: tusen tack alla. Kändes lite depp ett tag...

Svar på tråden Men hur analyserar man en bok då?