Gammaldags, mörk och pepprig pepparkaka >> SÖKER RECEPT!
Ja!? Har någon ett sånt recept, som pepparkakorna var på 1800-talet: papperstunna, mörka, peppriga och sååå goda!
Ja!? Har någon ett sånt recept, som pepparkakorna var på 1800-talet: papperstunna, mörka, peppriga och sååå goda!
Eksta pepparkakor ur Nya Annas kokbok:
250 g margarin
4 dl socker
2 dl ljus sirap
2 dl vatten
2 msk kanel
1 msk mald kardemumma
1 msk malda kryddnejlikor
1 msk bikarbonat
13 dl vetemjöl
Koka upp socker, sirap och vatten i en kastrull och ta sen bort från värmen.
Skiva margarinet och lägg i en bunke tillsammans med alla kryddor.
Slå på den heta sockerblandningen å låt stå tills margarinet har smält. Rör om då å då. Låt det svalna till rumstemperatur.
Blanda mjöl å bikarbonat och arbeta ihop degen (helst i matberedare)
Dela upp degen i mindre delar å rulla in i plastfolie. Låt degen sedan vila i ca 2 dygn i kylskåpet.
Grädda tunna kakor i 200-225 grader i ca 4-6 min
Det här receptet har jag använt jätte länge. Det är suveränt. Goda pepparkakor som jag bakar ut så tunna, att jag ser linjerna på bakduken igenom. Degen passar även jätte bra till pepparkakshusdelar
MammaFia: Tack! Receptet innehåller inte ingefära. Vet du varför? Tror du jag kan lägga till ingefära ändå? Jag gillar den kryddan.
Det blir jätte gott ändå.
Det står i receptet (ingen ingefära), vet inte varför. Det står även (½ msk stötta pomeransskal)
Jag har aldrig haft något av dem i. De blir väldigt kryddiga i smaken. Det går säkert att lägga till ingefära. Man kan säkert ta samma mängd färdigblandad pepparkakskrydda oxå om man vill.