• sasse s

*hjälp* Vad är PCB för bedövning????

Läste i ett inlägg om olika bedövningar (väldigt gammalt inlägg)... Men jag har inte hört talas om PCB tidigare faktiskt!!!

Trodde jag var informerad om allt vid det här laget...

Men nehej...

Så är det någon som kan hjälpa mig??? Vad är PCB???

• Svar på tråden *hjälp* Vad är PCB för bedövning????
  • Majsan70

Västerviksmetoden
    (paracervicalblockad, förkortas PCB)
    En metod för att med lokalbedövningsmedel blockera nerverna som vidarebefodrar smärtan från livmoderhalsen. Bedövningen används under öppningsskedet och anläggs av förlossningsläkaren. Då bedövningsmedlet kan ge övergående påverkan på barnet som därför kräver extra övervakning av förlossningen har man på vissa ställen övergått helt till ryggbedövning.

• Jenny25

Hej!
    Vi gick igenom det på föräldrautbildningen. ParaCervikal Blockad står det för.

Utdrag från Netdoktor:

"PCB (ParaCervikal Blockad)

En lokal bedövning som injiceras runt livmoderhalsen i det område som angränsar till livmodern. Fungerar smärtlindrande utan känselbortfall under den aktiva öppningsfasen med regelbundna sammandragningar. Den smärtstillande effekten är sånär som likvärdig den vid epiduralbedövning.

PCB behöver dock vara kopplad till kontinuerlig fosterövervakning. Enstaka fall av nervskador med smärtor har rapporterats. Bedövningen har dessutom kort varaktighet och upprepade doser kan behövas.

Barnet kan få en hjärtpåverkan, eventuellt på grund av att blodkärlen i livmodern drar ihop sig av bedövningsmedlet. Detta kan leda till en syrebrist hos barnet .

Sammandragningarna kan avta men i regel kortvarigt.

Man smärtstillas inte i slida, bäckenbotten eller ändtarm, och det kan därför behövas kompletterande smärtstillande preparat i utdrivningsskedet/krystskedet, som till exempel pudendusblockad (se nedan)."

Om du vill läsa mer om bedövningar så var netdoktor rätt bra. På nedanstående länk:

netdoktor.passagen.se/barn/fakta/foerlossningssmaertstillande.shtml

Hoppas att du blev lite klokare.

• sasse s

Tack tack för era snabba svar!!!

Hmmm... Tror jag inte hört något om denna bedövning därför att de förmodligen då redan övergått helt till epidural här hos oss istället... Så förmodligen även om jag skulle vilja så finns nog inte denna bedövning att få här!?

Vi har gått igenom bedövningar både på föräldrautbildningen och på studiebesöket på förlossningen och ingen har nämnt denna...

Här pratas bara om EDA...

Men tack så mycket för svaren!!! Nu vet jag ialf..

• ebben

Här är det nog vanligast med eda! Och lustgas massage mm.De ger nog inte gärna PCB.

• Smultronet

På föräldrautbildningen försökte de "göra reklam" för PCB då det är en bra bedövning. Tyvärr har den blivit lite bortglömd och inte så populär och kanske kunde det bero på att man använder en till synes lång spruta som kan se skrämmande ut. Vi fick se den när vi var på föreläsning på Danderyd och själva nålen var pytteliten det var skaftet som den satt på som såg lång ut.

Jag tycker den verkar bra så jag kan tänka mig att använda den bedövningen. På Danderyd lägger barnmorskorna den så man behöver inte vänta på nån läkare.

• emi

på sjukhuset där jag födde används pcb ofta..så även på mig. den var jättebra. jag hade lätt förlossning men tog pcb när det var som värst.. de hann bara sätta dit den så försvann allt utom trycket neråt och då kunde jag sova tills krystvärkarna kom=)

Svar på tråden *hjälp* Vad är PCB för bedövning????