• lovely lily

RH negativ...

Fått veta att jag är RH negativ och ska snittas i februari 5 dagar före BF. Men jag undrar om det är sant som jag hört att det är större risk för att få barnet för tidigt när man är negativ? Någon som vet? Och hur kan jag vara negativ när både min mamma och pappa är positiva? brevbäraren? ;)

• Svar på tråden RH negativ...
  • Hackades

Jag är också negativ men att det skulle föreligga någon risk att man föder tidigare har jag aldrig hört och tror heller inte att det stämmer. Den risk som finns är ju att om barnet är positivt så kan man stöta bort barnet om man tidigare bildat antikroppar, vilket man kan göra om positivt blod kommer in i det negativa. För att det ska hända så måste man tidigare fött barn eller fått missfall.

Jag är gravid med mitt andra barn men då sonen föddes Rh-negativ så spelar det inte så stor roll om detta banet är positivt. Jag har dock för mig att jag ändå fick en spruta efter förra förlossningen, men jag är inte helt säker.

Hur som helst tror jag inte att du ska behöva oroa dig det minsta. Men jag har dock en fundering över din egen blodgrupp om dina föräldrar är positiva. Jag tror nog att någon av dem helt enkelt bara inte vet att de är negativa. För någon av dem måste vara negativa för att du ska kunna få den blodgruppen, så har jag fått förklarat för mig iaf.

Lycka till!

• Lill Fia

Ja, det låter lustigt att båda dina föräldrar är positiva....
    Är oxo RH-neg och efter mitt ma fick jag spruta.... Tror inte man ska oroa sig så mycket över det. Vet jätte-många negativa mammor som fått positiva barn bl.a. min mamma eftersom mina båda äldre systrar är positiva.

• lovely lily

Jättebra information! Men en annan tanke, kan man förändras från positiv till negativ om man genomgår en stor operation eller får blod? Någon som vet?

• TorpSara

Nix, de matchar alltid blodet. Därför är RH negativa populära som blodgivare.

Blodgruppskuriosa: Min morfars far dog av en blodtrasfusion i slutet av 1800-talet för att läkarna inte hade riktigt koll på det där med blodgrupper, och han var negativ. Mamma är negativ, men vi barn är alla 0 eller positiva.

• JeanneDArc

Det verkar då inte så på mig iaf! Jag är Rh-negativ och har gått över en vecka nu..

• Stumpegrisen

lovely lily

"ingen fara" att du ar neg och dina foraldrar positiva. det ar samma for mig.
    du behover tva negativa anlag for att vara negativ, alltsa hade dina foraldrar ett var.
    Otur for oss att vi fick bada, det ar ju "enklare" att vara positiv i vissa fall iaf.

• lovely lily

Stumpegrisen, ha ha vilken tur! Min pappa började se mycket ledsen ut och tittade konstigt på mamma... Men då ska jag berätta för dom hur det ligger till. Tackar för det! Kjam/jess

• Squeezetoy

När det gäller transfusioner så kan den som är Rh-negativ bara ta emot blod som också är Rh-negativt. Medan om man är Rh-positiv spelar det ingen roll.

Blandas A-blod och B-blod så kan blodet klumpa sig och täppa igen blodkärl. De som har AB-blod kan ta emot både A och B blod. 0-blod kan ges till alla, men en person med blodgrupp noll kan bara ta emot 0-blod.

Blod som är 0 Rh-neg är således mycket populärt, då det alltid kan användas akut om man inte hinner blodtypa. Min storebror har den blodgruppen och han har ofta ringts in när det varit blodbrist eftersom han är blodgivare. Själv är jag A Rh-neg och min storasyster likaså. Även jag har ringts in för att lämna blod då jag också har varit aktiv blodgivare. Men inte nu pga av graviditet. Min yngre syster däremot är A Rh-pos. Min yngre bror är inte testad ngn gång.

• MammaMalin85

Jag är Rh- neg.. ingen aning vad min dotter är .. Hon kom inte för tidigt heller (v.38)

• Stumpegrisen

skont om du kan gora papsen glad igen
    mina foraldrar trodde inte pa mig forsta gangen jag kom hem och sa att jag var negativ, da ovriga tre i familjen ar namligen alla positiva, men sa var det tyvarr...

• JeanneDArc

Då kanske man skulle börja ge blod kanske.. Är A Rh-negativ och behöver fortsätta arbeta på min nålrädsla

• N a n n a

Min dotter är RH-negativ men jag och min man är båda positiva
    Ingen brevbärare här inte

• Emeraldy

Jag är negativ och jag gick tre veckor över tiden med min dotter, så jag tror inte på det där att man får för tidigt födda barn om man är RH-  Räcka ut tungan

Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den.
  • Lorina

Jag är 0 neg och mina barn är födda bf+3, bf-3 och sen föddes twinsen i vecka 34+5, men inte beror det på att jag skulle vara neg inte Vad barnen är vet jag inte så här på rak arm.

Tror inte du behöver va orolig för det inte.

• Mamma Lotta

är 0Rh- och har fått alla mina 3 barn före BF om så sker denna gången återstår att se, men hoppas kan man ju alltid göra i alla fall! Har fått spruta efter de 2 första barnen men inte efter nr 3 då han var 0Rh- som jag.

Svar på tråden RH negativ...